Fritid, lek och relationer i fritidshem
Kort om kursen
Den här kursen vänder sig till dig som arbetar eller vill arbeta i fritidshem och skola och vill bredda och fördjupa din kunskap om barns lek, fritid och relationsarbete i vardagen och i fritidshemmet. Kursen kan tillgodoräknas som 7,5 hp inom det fritidspedagogiska området i grundlärarprogrammets inriktning fritidshem om du söker och antas dit.
Om utbildningen
I kursen diskuterar vi barns lek och relationsarbete i ljuset av fritidshemmets och lärares uppdrag att erbjuda en verksamhet som stimulerar till lärande och utveckling och erbjuda en meningsfull och innehållsrik fritid där kamratrelationer skapas och omskapas. Diskussionerna tar utgångspunkt både i studenternas egna erfarenheter från verksamhet i fritidshem och i olika diskurser om fritid.
Som student i kursen introduceras du, och får möjlighet att pröva, olika akademiska arbetsformer och verktyg. Vi presenterar ett barndomssociologiskt perspektiv som innefattar begrepp som barns perspektiv och barns aktörskap. Med hjälp av observation som pedagogiskt verktyg, och med stöd i egna observationer av barns lek, får du undersöka och pröva att systematiskt identifiera, sortera och redovisa observationsdata och slutsatser.
Undervisningen
Kursen ges helt på distans och är därmed ortsoberoende. Du förväntas vara uppkopplad och delta i schemalagda moment. Dessa är främst förlagda till förmiddagar. Du behöver ha tillgång till en dator och stabil internetuppkoppling för att kunna delta i undervisningen.
Behörigheter och urval
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urval
Betyg (34 %), högskoleprov (33 %) och högskolepoäng, max 165 hp (33 %)
Efter studierna
Om du efter godkänd kurs vill gå vidare och söka till Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem (ordinarie studiegång eller studiegång för studenter med yrkeserfarenhet) kan du, om du antas till programmet, ansöka om att få tillgodoräkna dig kursen som 7,5 hp inom det fritidspedagogiska området i programmet.