Image
Studentliv
Photo: Natalie Greppi
Breadcrumb

Nyheter bland vårens kursutbud

Den 16 september öppnar ansökan för vårens fristående kurser på HDK-Valand. Bland det breda utbudet finns tre nya fristående kurser, som delvis vänder sig till en ny publik. Här berättar kursansvariga om nyheterna Filmens tekniska grunder i praktiken, Lokala hantverkskulturer och Förmedling och presentation av konstnärlig praktik.

Förutom kandidat och masterprogram erbjuder HDK-Valand varje år ett stort antal fristående kurser. Utbudet av kurser ändras inför varje ansökningsomgång för att möta nya riktningar och behov. Vårens kursutbud innehåller både grund- och avancerad nivå, på hel- och deltid och kurser som studeras på distans eller på plats i Göteborg eller på Campus Steneby i Dals Långed. Den stora variationen gör det möjligt att hitta något intressant för både heltidsstudenter och de som vill kombinera studier med arbete. Kurser på olika nivåer gör det möjligt att testa ett nytt ämne såväl som att fördjupa kompetensen hos yrkesverksamma.

Denna höst släpps tre nya fristående kurser som startar under vårterminen: Filmens tekniska grunder i praktiken, Lokala hantverkskulturer: historia och praktik och Förmedling och presentation av konstnärlig praktik.
 

Filmens tekniska grunder i praktiken

Kursansvarig Tommy Spaanheden vill med kursen Filmens tekniska grunder i praktiken möta det ökande behovet av tekniska färdigheter inom filmskapande, särskilt bland yrkesgrupper som traditionellt inte har använt sig av rörlig bild i sitt arbete.
– Rörlig bild har blivit en central kommunikationsform och det är därför en värdefull kompetens att kunna hantera filmteknik oavsett om du arbetar inom konst, utbildning, kommunikation eller marknadsföring, säger Tommy Spaanheden

I takt med att den digitala världen utvecklas, blir förmågan att skapa och hantera video alltmer central för att effektivt kunna kommunicera budskap och idéer. Kursen är utformad för att ge de verktyg och färdigheter hen behöver för att effektivt använda film inom respektive yrken.
– Ett exempel är lärare som i allt högre grad använder video för att skapa engagerande läromedel, men även kommunikatörer som skapar videoinnehåll för att nå ut till bredare målgrupper och fotografer som vill bredda sin kompetens till att omfatta rörlig bild. Dessutom har rörlig bild blivit ett kraftfullt verktyg inom forskning, där det används för att dokumentera, visualisera och kommunicera komplexa forskningsresultat på ett mer tillgängligt sätt.

Tommy Spaanheden förhoppning med den nya kursen är att studenterna ska utveckla tekniska färdigheter inom filmskapande, men även få en djupare förståelse för hur de kan använda dessa färdigheter på ett kreativt och effektivt sätt i sina yrkesroller.
– Jag hoppas att kursen inspirerar till nya sätt att tänka och arbeta och ger deltagaren en grundläggande förståelse för frågor om etik och hållbarhet inom filmproduktion. Vidare hoppas jag att studenterna efter kursens slut känner sig mer självsäkra i att skapa och använda rörlig bild i sitt arbete, oavsett deras tidigare erfarenheter.

Filmens tekniska grunder i praktiken ges på distans på grundläggande nivå med 50% studietakt.
Läs mer och ansök på kurssidan

 

Lokala hantverkskulturer: historia och praktik 

Den fristående kursen Lokala hantverkskulturer: historia och praktik är ett samarbete mellan kursansvarig Tom Cubbin och Dr. Christina Zetterlund från Linnéuniversitet. Kursens tar avstamp i deras gemensamma erfarenheter av att utforska och undervisa i hantverks- och designhistorier i geografiska områden utanför större städer.
– Historien om konsthantverk i Sverige har skrivits från ett urbant perspektiv, med fokus på alumner från konsthögskolor. Det betyder att vår förståelse av hantverk generellt, hantverkshistorier och dess roll i vår historia och betydelse i lokala och regionala sammanhang är mycket snäv. Historien har främst skrivits av professionella konstvetare med lite kunskap om livet utanför större städer som saknar förståelse för hantverkets betydelse i lokala och regionala sammanhang, säger Tom Cubbin

Med denna kurs vill han uppmuntra fler att delta för att skapa en bredare, mer inkluderande bild av hantverkets historiska och framtida relevans i Sverige och Norden.

– Att utöva hantverk är ett sätt att känna sig grundad till en plats, genom hantverket skapas en koppling till de som har byggt och utvecklat den miljö du verkar inom.

Tom Cubbin tror att hantverkets ökade popularitet delvis beror på en kritisk inställning till det konsumtionssamhället vi lever i och en vilja att ha bättre, men kanske färre saker.
– Vi vet att det finns mycket vi kan lära oss av historier om hantverk, men hela historien är inte skriven än. Även de historier som är små, intima och platsspecifika kan ha stor betydelse för hur vi förstår samhället, säger Tom

– Vad är din förhoppning inför kursen och kursens deltagare?

– Vi vill att studenterna blir del av en rörelse, så att en ny bild av hantverkshistorier kan skapas med mångfald av perspektiv och geografiska platser. En distanskurs möjliggör det utbyte som behövs för att reflektera och förstå den egna miljön i ett större sammanhang. Därför är nyfikenhet och en vilja att byta erfarenheter bland kursdeltagarna viktig.

Lokala hantverkskulturer: historia och praktik ges på distans på grundläggande nivå med 50% studietakt.
Läs mer och ansök på kurssidan

 

Förmedling och presentation av konstnärlig praktik

Kursansvarig Christian Strömqvist har skapat kursen Förmedling och presentation av konstnärlig praktik, då han tillsammans med kollegor inom designfältet har sett en efterfrågan på kunskap av hur man presenterar och förmedlar sin konstnärlig praktik.
 – Jag tänker att den här kursen är värdefull för många inom det konstnärliga fältet. Detta kan röra sig om personer som redan är yrkesverksamma och vill få möjlighet att både diskutera hur de kan presentera sin praktik, samt få tid att fundera över hur och vad det egna materialet kommunicerar. Kursen vänder sig även till den som ska söka jobb eller ansöka till en utbildning och vill bli trygga i hur och vad man kommunicerar med sitt material. Det kan vara designers, konstnärer, fotografer, arkitekter, med flera. 

– Vad är din förhoppning inför kursen och kursens deltagare?

– Min förhoppning är att vi får många sökande från många olika discipliner, som tillsammans kan lära av varandra och på det sättet bli tryggare i hur de förmedlar sin praktik.

Förmedling och presentation av konstnärlig praktik ges på distans på grundläggande nivå med 25% studietakt.
Läs mer och ansök på kurssidan