University of Gothenburg
Image
generationer
Breadcrumb

UGU-LIFE

UGU kommer att bidra till ett unikt forskningsprojekt med ett stort programstöd från Riksbankens Jubileumsfond. Programmet kommer att kartlägga faktorer som bidrar till god inlärningsförmåga genom hela livet och undersöka sätt att förbättra inlärning i hög ålder.

Kort beskrivning

Riksbankens Jubileumsfond beviljar en forskargrupp på Psykologiska institutionen 34 miljoner för att studera äldres inlärningsutmaningar. Forskningen ska identifiera faktorer i barndomen som förutsäger livslång inlärningsförmåga, kartlägga de utmaningar som äldre vuxna står inför och identifiera äldre som kämpar med inlärning.

Detta var ett av sju beviljade anslag från Riksbankens Jubileumsfond och Forte vid deras senaste beslut om forskningsbidrag.

Bakgrund och syfte

Riksbankens Jubileumsfond beviljar en forskargrupp på Psykologiska institutionen 34 miljoner för att studera äldres inlärningsutmaningar. Forskningen ska identifiera faktorer i barndomen som förutsäger livslång inlärningsförmåga, kartlägga de utmaningar som äldre vuxna står inför och identifiera äldre som kämpar med inlärning.

Detta var ett av sju beviljade anslag från Riksbankens Jubileumsfond och Forte vid deras senaste beslut om forskningsbidrag.

Urval och metod 

Riksbankens Jubileumsfond beviljar en forskargrupp på Psykologiska institutionen 34 miljoner för att studera äldres inlärningsutmaningar. Forskningen ska identifiera faktorer i barndomen som förutsäger livslång inlärningsförmåga, kartlägga de utmaningar som äldre vuxna står inför och identifiera äldre som kämpar med inlärning.

Detta var ett av sju beviljade anslag från Riksbankens Jubileumsfond och Forte vid deras senaste beslut om forskningsbidrag.

Resultat

Forskargruppen på Psykologiska institutionen leds av professor Martin Lövdén. I sin motivering för ansökan skriver forskarguppen: 

"Människor måste lära sig nya färdigheter under hela livet för att upprätthålla social delaktighet, självständighet och hälsa. Äldre människor står inför unika inlärningsutmaningar, men skillnader mellan äldre personer förstås bäst i ett livslängdsperspektiv eftersom inlärning i barndomen förbereder för senare lärande. Effekter av tidiga ojämlikheter förstärks därför under livet. 

Information till dig som deltar i projektet

Photo: Angelina Litvin for Unsplash

Forskargruppen på Psykologiska institutionen leds av professor Martin Lövdén. I sin motivering för ansökan skriver forskarguppen: 

"Människor måste lära sig nya färdigheter under hela livet för att upprätthålla social delaktighet, självständighet och hälsa. Äldre människor står inför unika inlärningsutmaningar, men skillnader mellan äldre personer förstås bäst i ett livslängdsperspektiv eftersom inlärning i barndomen förbereder för senare lärande. Effekter av tidiga ojämlikheter förstärks därför under livet.