To the top

Page Manager: Webmaster
Last update: 9/11/2012 3:13 PM

Tell a friend about this page
Print version

Skillnaderna ökar mellan … - University of Gothenburg, Sweden Till startsida
Sitemap
To content Read more about how we use cookies on gu.se

Skillnaderna ökar mellan svenskars medievanor

Chapter in book
Authors Ulrika Andersson
Published in Mediestudiers årsbok – tillståndet för journalistiken 2014/2015
Pages 123-138
ISBN 978-91-980631-6-5
Publisher Institutet för Mediestudier
Place of publication Stockholm
Publication year 2015
Published at Department of Journalism, Media and Communication (JMG)
Pages 123-138
Language sv
Keywords medieanvändning, medievanor, dagspress, tv, radio, internet, sociala medier, nyheter
Subject categories Media Studies, Media and Communications

Abstract

Utbudet av journalistik och underhållning och de tekniska förutsättningarna för att konsumera nyhetsmedier har revolutionerats de senaste decennierna. Men människors vanor har ändrats mindre dramatiskt. Konkurrensen mellan olika typer av medier om användarnas tid och pengar har ökat kraftigt men ännu finns exempelvis tablåtittande på tv-nyheter och tryckta dagstidningar kvar och kommer säkert att så förbli ytterligare en tid framöver. Skillnaderna mellan olika gruppers nyhetskonsumtion har dock ökat betydligt under senare år. Följande kapitel tar sin utgångspunkt i hur den svenska befolkningens nyhetskonsumtion har förändrats sedan mitten av 1980-talet och hur dagens nyhetskonsumtion ser ut i olika befolkningsgrupper. Därtill knyter kapitlet också an till den pågående debatten om huruvida den förändrade mediemarknaden har bidragit till att fler människor väljer bort nyheter i sin medieanvändning, med andra ord om andelen nyhetsundvikare har blivit fler.

Page Manager: Webmaster|Last update: 9/11/2012
Share:

The University of Gothenburg uses cookies to provide you with the best possible user experience. By continuing on this website, you approve of our use of cookies.  What are cookies?