To the top

Page Manager: Webmaster
Last update: 9/11/2012 3:13 PM

Tell a friend about this page
Print version

Digitala nyheter dominera… - University of Gothenburg, Sweden Till startsida
Sitemap
To content Read more about how we use cookies on gu.se

Digitala nyheter dominerar - men tidningsprenumerationen landar fortsatt i brevlådan

Chapter in book
Authors Ulrika Andersson
Published in Mediestudiers årsbok - tillståndet för journalistiken 2016/2017
Pages 154-179
ISBN 978-91-983566-5-6
Publisher Institutet för mediestudier
Place of publication Stockholm
Publication year 2017
Published at Department of Journalism, Media and Communication (JMG)
Pages 154-179
Language sv
Keywords Nyhetskonsumtion, nyhetsmedier, digitala nyheter, tidningsprenumeration, nyhetsdistribution
Subject categories Media Studies, Media and Communications

Abstract

Sociala medier växer sig allt starkare som nyhetsdistributör i den svenska befolkningen. Det gäller framför allt bland unga, där sociala medier dominerar mycket starkt. Bland svenskar i medelåldern präglas nyhetsvanorna däremot av en mer blandad konsumtion av traditionella och digitala plattformar. Och för de äldsta gäller fortfarande nyheter på tablå och papper. Men trots de digitala mediernas generellt starka förankring i befolkningen är det fortfarande papperstidningen som gäller för dem som prenumererar på någon morgontidning. Det gäller oavsett vilken åldersgrupp prenumeranterna tillhör. Trots att de flesta svenska morgontidningar under senare år har lanserat renodlat digitala prenumerationsalternativ, tycks prenumeranterna fortfarande föredra pappersalternativet. Detta är några av resultaten i det här kapitlet om det svenska folkets nyhetsvanor.

Page Manager: Webmaster|Last update: 9/11/2012
Share:

The University of Gothenburg uses cookies to provide you with the best possible user experience. By continuing on this website, you approve of our use of cookies.  What are cookies?