Page Manager: Webmaster
Last update: 9/11/2012 3:13 PM
Authors |
Karl Garme Anders Ljungberg Einar Tufvesson Johan Lantz Johan Woxenius Marcus Sundberg Niklas Arvidsson Susanna Hall Kihl |
---|---|
Publication year | 2017 |
Published at |
Department of Business Administration, Industrial and Financial Management & Logistics
|
Language | sv |
Links |
https://gup.ub.gu.se/file/206730 |
Keywords | Sjöfart, Inre vattenvägar, Samhällsekonomisk kalkyl |
Subject categories | Vehicle Engineering, Infrastructure Engineering, Transport Systems and Logistics, Economics, Business Administration |
Förstudien illusterar hur de svenska inre vattenvägarna kan användas för lokala och regionala godstransporter. Värden identifieras som potentiellt kan realiseras till nyttor på systemnivå. Det är ökad framkomlighet och bättre markanvändning i urbana miljöer, minskad belastning på väg och järnvägsnät, redundanta transportvägar (lägre sårbarhet), systemflexibilitet genom snabba förändringar, energieffektivitet och lågt buller. Vi ser att det finns potentiella nyttor på systemnivå och svagheter kring fartyget och dess gränsytor till väg- och järnväg som kan handla om omlastning och tillgänglighet till kajer och hamnar. Det senare är en fråga för stads- och regionplanerare som förefaller ovana att se kajer och strandlinjen som en potentiell på- och avfart till vattenvägen. Ett övergripande mål för projektet, Vattenvägen -den intermodala pusselbiten till resurseffektiva regional- och tätortstransporter är att visa hur, på vilket sätt och i vilken omfattning, vattenvägen kan användas för att energi- och resurseffektivisera region- och tätortstransportsystem och därmed bidra till de transportpolitiska målen. Förstudien har påbörjat arbetet och identifierar en rad avgränsade steg som kan genomföras som delprojekt och samtidigt leda mot de övergripande projektmålen.