Page Manager: Webmaster
Last update: 9/11/2012 3:13 PM
Authors |
Pernilla Ahlstrand |
---|---|
Published in | Programfolder, Nationell konferens om den praktiknära skolforskningens teori och praktik |
Publication year | 2018 |
Published at |
Academy of Music and Drama |
Language | en |
Links |
www.skolfi.se/aktuellt/nationell-ko... |
Keywords | learning study, fenomenografi, musikundervisning, grundskola, |
Subject categories |
Sju grundskolelärare i musik har, inom ramen för ett skolutvecklingsprojekt, arbetat med learning study för att undersöka sväng i olika rytmiska mönster. Syftet var att utveckla kunskap om timing som musikalisk förmåga. Lärarnas motiv var att sväng och timing är centralt i musikundervisningen men det är inte helt enkelt att undervisa om. Det visade sig att sväng inte heller var helt enkelt att formulera sig kring. Lärarlaget beslutade att arbeta med årskurs fem på tre olika grundskolor. I det centrala innehållet för musikämnet på grundskolan (år 4-6) står det: ” Rytm, klang och dynamik, tonhöjd, tempo, perioder, taktarter, vers och refräng som byggstenar för att komponera musik i olika genrer” (Skolverket 2011). De här byggstenarna kan bidra till att utveckla sväng. Timing skrivs dessutom fram i kunskapskraven och ska bedömas utifrån om eleven ”sjunger eller spelar på något instrument i viss mån med tajming (betyg E), med relativt god tajming (betyg C) eller med god tajming” (betyg A, Skolverket, ibid.). Förtest har analyserats fenomenografiskt och resultatet presenteras i ett utfallsrum. Syftet med analysen är att identifiera vilka olika uttryck/erfaranden gällande sväng i rytmiska mönster som kan beskrivas.