Page Manager: Webmaster
Last update: 9/11/2012 3:13 PM
Authors |
Tarja Karlsson Häikiö |
---|---|
Published in | Bildberättande & Konsten att läsa bilder |
Publication year | 2019 |
Published at |
School of Design and Crafts |
Language | sv |
Subject categories | Aesthetics, Arts, Children, Learning |
Visuell kunnighet Barn och ungas rätt till yttrandefrihet, kulturellt deltagande och eget skapande finns inskrivet som en grundläggande mänsklig rättighet i Barnrättskonventionen, en rätt att vara, tänka och handla på sina egna villkor och utifrån sina förutsättningar.1 I forskning talar vi om agentskap (agency) och att ha röst (voice), vilket innebär bland annat att barn, elever och studenter behöver bli mer inkluderade i kunskapsproduktion där det bereds utrymme för deras åsikter och perspektiv. Bilddidaktik i förskolan och bildundervisning i skolan bidrar till en helhetsutveckling där förmågan att tolka bilder är en viktig del i att kunna se och förstå sin omvärld. Genom exempelvis arkitektur, design, konst och kulturupplevelser kan barn i förskolan och elever i grundskolan och på gymnasiet möta fenomen och frågeställningar som är komplexa och mångtydiga. I den lärsituation som skapas genom bild och konstpedagogiska upplevelser erbjuds de att fördjupa sin förståelse för sitt seende i relation till sig själva som individer, ta del av andra människors perspektiv och en större samhällelig kontext. Genom bildsamtal kan de få möjlighet att lära sig samtala om sina tankar, känslor och erfarenheter i relation till konstnärliga upplevelser.