Early Mathematics Learning and Awareness, EMLA
Kort beskrivning
EMLA samlar seniora och juniora forskare samt lärarutbildare med särskilt intresse för matematiklärande i tidiga åldrar (0–8 år). Aktiviteter inom EMLA-gruppen är bland annat seminarier där nationell och internationell forskning diskuteras för att fördjupa det gemensamma kunnandet om yngre barns matematiklärande samt erbjuda nya intryck och inspiration för såväl forskning som lärarutbildning. I ett flertal forskningsprojekt fördjupas kunskaperna om yngre barns matematiklärande och -undervisning och i olika nätverk samlas intresserade för att utveckla gemensamma aktiviteter, projekt och idéer. Samarbeten mellan lärosäten och över institutionsgränser erbjuder en större kritisk massa och möjliggör fördjupning av pågående samarbeten samt initiativ till nya samarbeten.
Seminarier hösten 2024
EMLA-seminarierna genomförs i samarbete mellan forskningsmiljöer på Göteborgs universitet och Linnéuniversitetet.
Seminarieserien är öppen för alla intresserade, de hålls på zoom om inget annat anges. Kontakta helen.lindgren@gu.se för att få tillgång till Zoom-länk.
11 september, kl 15:00-16:15:
Matematik i förskoleklass: En studie om bedömning och matematikundervisning vid skolstart
Maria Walla, FD Högskolan Dalarna
Mer om seminariet
24 september, kl 15:30-17:00
Imagination in Mathematics: Progressively supporting children’s mathematics learning
Liang Li, Associate Professor at Monash University Australia
Mer om seminariet
23 oktober, kl 15:00-16:15:
DiCoTe: Increasing professional Digital Competence in ECTE with focus on enriching and supporting children’s play with coding toys
Francesca Granone, Førsteamanuensis Universitetet i Stavanger
Mer om seminariet
27 november kl 15:00-16:15:
Att utföra eller uppfylla? Pedagogiska dilemman i lärares erfarenheter till följd av Åtgärdsgarantin för tidig taluppfattning
Kristin Westerholm, fil.lic Linköpings universitet
Mer om seminariet
Nätverk
Nätverkande är en viktig del i EMLA-gruppens verksamhet för att vidga den egna horisonten och bjuda in till olika former av samarbeten och utbyten.