Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

A matter of cultural dist… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




A matter of cultural distinction: News consumption in the online media landscape

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Jonas Ohlsson
Johan Lindell
Sofia Arkhede
Publicerad i European Journal of Communication
Volym 32
Nummer/häfte 2
Sidor 116-130
ISSN 0267-3231
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
Nordicom (2013-)
Sidor 116-130
Språk en
Länkar doi.org/10.1177/0267323116680131
Ämnesord Audience fragmentation, Bourdieu, cultural capital, online news consumption, Sweden
Ämneskategorier Medievetenskap, Sociologi, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning

The world of online news is a world where news consumers must make choices among a plethora of different news sources. Previous research points towards a fragmentation of news consumption across the citizenry. However, not enough attention has been paid to class, in particular cultural capital, and how it shapes how groups in society develop preferences for different categories of online news. Drawing upon a representative national survey in Sweden (N = 11,108), a country historically known for its egalitarian news consumption, we show that cultural capital engenders patterns of taste and distaste for different online national news providers. This is manifested in that those rich in cultural capital are more inclined to consume ‘quality’ news and to neglect ‘popular’ news. A relative lack of cultural capital is associated with a somewhat reverse pattern. News consumption in the online media landscape is a matter of cultural distinction.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?