Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Synen på journalistikens … - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Synen på journalistikens drivkrafter

Kapitel i bok
Författare Ulrika Andersson
Jenny Wiik
Publicerad i Svenska journalister 1980-2011 / Kent Asp (red.)
Sidor 61-66
ISBN 978-91-88212-51-1
Förlag University of Gothenburg
Förlagsort Göteborg
Publiceringsår 2012
Publicerad vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
Sidor 61-66
Språk sv
Länkar jmg.gu.se/digitalAssets/1374/137461...
Ämnesord journalistikens drivkrafter, ansvariga utgivare, journalister, journalistundersökning, marknadskrafter, publicistiska drivkrafter
Ämneskategorier Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning

De senaste decenniernas omvandling av medielandskapet har inneburit en förändrad situation för de flesta medieföretag. Ökad marknadsorientering framdriven av ökad konkurrens, framväxten av nya kommersiella mediekanaler, ny teknik och långtgående avregleringar är exempel på faktorer som har haft avgörande konsekvenser för journalistisk praxis och ideologi. Dessa faktorer har också påverkat betoningen av de olika drivkrafter som styr det redaktionella arbetet. Kapitlet studerar hur journalister upplever att drivkrafterna för den journalistiska verksamheten har förändrats under den senaste tioårsperioden.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?