Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Arbetsgivares efterfrågan… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Arbetsgivares efterfrågan på generalister. En studie av utbildningskrav i platsannonser

Rapport
Författare Daniel Berlin
Publiceringsår 2013
Publicerad vid Gemensamma förvaltningen
Språk sv
Länkar hdl.handle.net/2077/32429
Ämneskategorier Forskningspolitik

Sammanfattning

I denna rapport undersöks platsannonser med avseende på vilka krav som ställs när det gäller de arbetssökandes utbildningsinriktning. Studien genomförs på 212 annonser inom yrkeskategorin PR/reklam/marknadsföring i Sverige, Storbritannien, Danmark och Norge. Krav på utbildningsinriktning klassificeras som antingen ”specifik”, d.v.s. att annonsen anger vilken utbildningsbakgrund som förväntas, eller ”halvöppen” i meningen att arbetsgivaren kan tänka sig ett begränsat antal olika inriktningar, eller ”helöppen” i meningen att arbetsgivaren inte närmare specificerar vilken utbildningsinriktning den sökande ska ha. Resultaten visar att svenska arbetsgivare i högre grad än i synnerhet de brittiska ställer specifika krav på att de sökande ska ha en utbildningsbakgrund som ämnesmässigt ligger nära det aktuella yrkesområdet. De brittiska arbetsgivarna har en betydligt större andel helt öppna annonser än vad som förekommer i de nordiska länderna.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?