Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12
Författare |
Ulrika Andersson |
---|---|
ISBN | 978-91-44-09238-6 |
Förlag | Studentlitteratur |
Förlagsort | Lund |
Publiceringsår | 2014 |
Publicerad vid |
Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) |
Språk | sv |
Ämnesord | organisationsteori, medieföretag, journalister, redaktionsledare, redaktionella ledare, arbetsledning, organisationskultur, organisationsstruktur, ledarskap, medarbetarskap, stresshantering |
Ämneskategorier | Medie- och kommunikationsvetenskap, Medievetenskap, Kommunikationsvetenskap, Ekonomi och näringsliv, Arbetslivsstudier |
Journalistiskt arbete och redaktionellt ledarskap har genomgått stora förändringar under det senaste decenniet. Medieföretagen och deras medarbetare har ställts inför utmaningar i form av ny teknik, nya medieformer, ökad konkurrens om annonsörer och publik, föråldrade betalningsmodeller samt förändrade mönster i människors medieanvändning. För att hantera dessa omvälvande förändringar krävs att verksamheten anpassas efter de nya förutsättningarna och att det redaktionella utvecklingsarbetet präglas av hög kvalitet – en ekvation som fordrar både kompetenta medarbetare och professionella ledare. Organisationsteori för mediemedarbetare är en introduktion till organisationsteori med särskilt fokus på svenska medieorganisationer. Innehållet kretsar kring fyra olika områden: • hur medieorganisationers struktur ser ut och hur organisationens olika delar hänger samman • hur organisationskulturen tar sig uttryck och vad denna kultur har för betydelse för den redaktionella verksamheten • vilken funktion ledarskapet fyller för verksamheten och hur ledarskapsforskningen ser ut • hur medarbetarskap och gruppdynamik utvecklas på en arbetsplats. Boken är lämplig både för studerande på journalistutbildningar och medie- och kommunikationsvetenskapliga utbildningar och för yrkesverksamma journalister som vill öka sin kunskap om organisationsstruktur, kultur, ledarskap och medarbetarskap i redaktionella miljöer.