Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Yttrandefrihet för den so… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Yttrandefrihet för den som betalar?

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Eva-Maria Svensson
Maria Edström
Publicerad i Almedalen, Västsvenska arenan, Göteborgs universitet, 29 juni 2015
Publiceringsår 2015
Publicerad vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
Juridiska institutionen
Språk sv
Länkar www.almedalsveckan.info/event/user-...
Ämnesord yttrandefrihet, kommersialisering av yttrandefrihet
Ämneskategorier Juridik, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning

Native advertising, advertorials och partnermedia, många nya format är under utveckling. -Vad händer med trovärdigheten för journalistiken när blandformer av redaktionellt och kommersiellt innehåll utvecklas som ett svar på i jakten på finansiering av medier? Går vi mot en framtid där endast den som betalar för ett innehåll får det publicerat? Vad händer då med journalistikens roll i demokratin? Och hur stämmer detta med grundlagens värnande av det fria ordet och med självreglerande system för att värna en fri debatt? Kommersiella meddelandens rättsliga status som skyddsvärda yttranden är omdebatterad. Krav på ett utökat skydd för dessa har delvis tillgodosetts i flera rättsordningar runt om i världen. Är det rätt väg att gå? Hur agerar de självreglerade organen PO och RO? Vilken betydelse har det senaste årets fällningar fått? Forskningsprojektet Marknadsdriven och demokratidriven yttrandefrihet bjuder in till ett samtal om olika, ibland motstridiga, anspråk på yttrandefriheten

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?