Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Ständigt slölyssnande: Om… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ständigt slölyssnande: Om digitaliseringens påverkan på musikkonsumtionen

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Johan Hagberg
Hans Kjellberg
Publicerad i Kulturella perspektiv - Svensk etnologisk tidsskrift
Volym 25
Nummer/häfte 2
Sidor 16-23
ISSN 1102-7908
Publiceringsår 2016
Publicerad vid Centre for Retailing
Företagsekonomiska institutionen, Marknadsföring
Sidor 16-23
Språk sv
Ämnesord music, digitalization, consumption, practice, streaming, ubiquity
Ämneskategorier Företagsekonomi

Sammanfattning

This article discusses the impact of digitalization on music consumption based on interviews with Swedish music consumers about their music consumption. The findings indicate that digitalization allows music to be consumed in more and more situations and in combination with other activities rather than as a stand-alone activity. On the one hand, this development contributes to making music more ubiquitous in contemporary society; on the other hand, it transforms music listening into something that is done with less attention. Digitalization also changes music as a consumption object, e.g. from specific artists and albums to single tracks or new forms of compilations such as play lists adapted to specific moods or situations. Digitalization creates new coordination needs, e.g. when sharing accounts and play lists or determining in what order tracks will be played in social situations. Digitalization also gives rise to new forms of sociality where both individual and joint listening becomes digitally mediated. Taken together, these findings raise questions about the role of music in style formation and identity construction and the paper concludes with some thoughts on music’s changing role in contemporary consumer culture.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?