Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Professionsperspektiv på … - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Professionsperspektiv på handledning och bedömning i estetisk och konstnärlig utbildning

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Tarja Karlsson Häikiö
Publicerad i Nätverket för Estetiska Ämnen i Lärarutbildning (NEÄL) 16-17 november 2016, Stockholm
Publiceringsår 2016
Publicerad vid Högskolan för design och konsthantverk
Språk sv
Ämneskategorier Barn, Estetik, Utbildningsvetenskap

Sammanfattning

I handledning och bedömning inom estetiska och konstnärliga ämnen hamnar läraren i olika problematiker som har att göra med språkliggörande av kunskap inom området, avvägningar gällande olika kriterier för vad som värderas som estetisk eller konstnärlig kunskap och även frågor som har att göra med former för återkoppling beroende på olika traditioner inom ämnesområdena. En av utgångspunkterna för forskningsprojektet Bedömning i högre konstnärlig utbildning (där också lärarutbildning ingick) som genomfördes 2008-2013 som tre delstudier i tre olika städer, var bland annat att utveckla lärarnas professionella kompetens kring handledning och bedömning. Projektet byggde på åtta fallstudier inom olika konstnärliga områden och genomfördes som en learning study där de deltagande lärarna också genomgick en fortbildning i samband med forskningen. Empiriskt material samlades in genom videodokumentationer och intervjuer och detta material användes sedan dels som underlag för problematiserande diskussioner med de medverkande lärarna, dels för analys. Analytiskt handlade projektet om att urskilja bedömningars funktioner utifrån frågeställningar som; vad är syftet med bedömningen? vilka kriterier används? vad är det som bedöms, vilket innehåll? vilken betydelse har kontext/form för bedömningen? vilken betydelse har lärarens egen utbildning och profession för undervisningssituationen? I presentationen presenteras några av resultaten i forskningsprojektet och frågor som har att göra med professionsutveckling och bedömning behandlas utifrån bristen på ”… begreppsbildning och språkliggörande av själva undervisningen som finns inom våra utbildningar utifrån föreställningar om den konstnärliga kunskapens icke-verbala karaktär./…/” Hur förmedlar vi kunskap inom det estetiska och konstnärliga fältet? Hur skall vi skapa en gemensam begreppsbildning kring bedömning av estetiska ämnen och konstnärlig undervisning?

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?