Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Växande informationsgap i… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Växande informationsgap i digitaliseringens spår

Kapitel i bok
Författare Ulrika Andersson
Publicerad i Mediestudiers årsbok - TIllståndet för journalistiken 2015/2016
Sidor 138-176
ISBN 9789198356601
Förlag Institutet för Mediestudier
Förlagsort Stockholm
Publiceringsår 2016
Publicerad vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
Sidor 138-176
Språk sv
Ämnesord Mediekonsumtion; nyhetskonsumtion; nyhetsvanor; dagspress; radionyheter; tv-nyheter; tablåtittande; digital nyhetskonsumtion; SOM-institutet; Dagspresskollegiet; digitalisering; generationsklyftor; informationsgap; nyhetsjournalistik; Institutet för Mediestudier; Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet; SOM-undersökningarna; nyhetsanvändning.
Ämneskategorier Medievetenskap, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning

Svenskarna är nyhetsintresserat folk. Nästan alla tarpå ett eller annat sätt del av nyheter. Men valet av mediekanaler skiftar kraftigt mellan olika samhällsgrupper. Nyheter på nätet är på stark frammarsch, inte minst bland unga mediekonsumenter. Men fortfarande präglas tablålagda nyhetssändningar av stabilitet. Tablåtittandet är långt ifrån utdött, även om TV och radios nyhetssajter används alltmer. För papperstidningen fortgår däremot nedgången i allt snabbare takt. Resultatet av den förändrade mediekonsumtionen har blivit större skillnader i vilken information olika grupper i samhället får – vad kan det få för konsekvenser? Detta är några av huvudresultaten i det här kapitlet om svenska folkets nyhetskonsumtion. I kapitlet analyseras också vilka faktorer som primärt förklarar människors val av ta del av nyheter eller inte. Särskild vikt läggs vid de grupper som karakteriseras av en relativt stor andel människor som väljer bort nyheter i sin medieanvändning. I linje med tidigare forskning pekar resultaten i kapitlet mot att det finns ett växande ett informationsgap när det gäller människors nyhetskonsumtion. Det ökande gapet är framför allt knutet till faktorer som ålder, socioekonomisk status och samhällsengagemang. Empiriskt tar analysen sin utgångspunkt i de nationella SOM-undersökningarna som sedan mitten av 1980-talet har ställt frågor om allmänhetens användning av nyhetsmedier.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?