Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

"Jag ritade först sen skr… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

"Jag ritade först sen skrev jag” - elevperspektiv på multimodal textproduktion i årskurs 3

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Eva Borgfeldt
Anna Lyngfelt
Publicerad i Forskning om undervisning och lärande
Volym 5
Nummer/häfte 1
Sidor 64-89
ISSN 2001-6131
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Sidor 64-89
Språk sv
Länkar www.forskul.se/tidskrift/nummer18
Ämnesord multimodalitet, semiotiska resurser, elevperspektiv, bedömning, meningsskapande
Ämneskategorier Nordiska språk, Utbildningsvetenskap

Sammanfattning

Artikelns syfte är att undersöka vad femton elever i årskurs 3, hälften av dem flerspråkiga, framhåller som betydelsefullt i samband med att de producerar multimodala texter som ska bedömas av deras lärare. Sociosemiotisk multimodal teoribildning, och multiliteracies-forskning, präglar forskningsansatsen. Det empiriska underlaget utgörs av individuella intervjuer med eleverna och deras multimodala textproduktioner. Resultaten visar att eleverna, oavsett språklig bakgrund, framhåller de semiotiska resurserna bild och färg, medan skrift tillsammans med övriga resurser utgör ett komplement. Resultaten visar också att eleverna, med ett undantag, har svårt att verbalisera sina tankar om bedömning. Sammanfattningsvis pekar resultaten på diskrepansen mellan det som eleverna i en specifik uppgift lyckas åstadkomma och det som de kan uttrycka att de har åstadkommit. Artikeln belyser också betydelsen av lärares uppgiftsformulering för resultatet av multimodal textproduktion, liksom behovet av kompetens för att kunna bedöma multimodal textproduktion.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?