Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Digitala nyheter dominera… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Digitala nyheter dominerar - men tidningsprenumerationen landar fortsatt i brevlådan

Kapitel i bok
Författare Ulrika Andersson
Publicerad i Mediestudiers årsbok - tillståndet för journalistiken 2016/2017
Sidor 154-179
ISBN 978-91-983566-5-6
Förlag Institutet för mediestudier
Förlagsort Stockholm
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
Sidor 154-179
Språk sv
Ämnesord Nyhetskonsumtion, nyhetsmedier, digitala nyheter, tidningsprenumeration, nyhetsdistribution
Ämneskategorier Medievetenskap, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning

Sociala medier växer sig allt starkare som nyhetsdistributör i den svenska befolkningen. Det gäller framför allt bland unga, där sociala medier dominerar mycket starkt. Bland svenskar i medelåldern präglas nyhetsvanorna däremot av en mer blandad konsumtion av traditionella och digitala plattformar. Och för de äldsta gäller fortfarande nyheter på tablå och papper. Men trots de digitala mediernas generellt starka förankring i befolkningen är det fortfarande papperstidningen som gäller för dem som prenumererar på någon morgontidning. Det gäller oavsett vilken åldersgrupp prenumeranterna tillhör. Trots att de flesta svenska morgontidningar under senare år har lanserat renodlat digitala prenumerationsalternativ, tycks prenumeranterna fortfarande föredra pappersalternativet. Detta är några av resultaten i det här kapitlet om det svenska folkets nyhetsvanor.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?