Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Profession möter manageme… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Profession möter management. Den journalistiska värdegrundens förhandling på svenska morgontidningar.

Bok
Författare Ulrika Andersson
Amanda Waldenström
Jenny Wiik
ISBN 9789188212672
ISSN 1101-4652
Förlag Göteborgs universitet
Förlagsort Göteborg
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
Språk sv
Länkar https://gup.ub.gu.se/file/207308
Ämnesord redaktionellt ledarskap, journalistiskt arbete, tidningsredaktioner, journalistisk värdegrund, redaktionell praktik, autonomi, kommersialism, publikanpassning, dagspress, lokala morgontidningar, organisatorisk professionalism, yrkesprofessionalism, organizational professionalism, occupational professionalism, nyhetsarbete, kommersialisering, yrkesidentitet, journalistiska ideal, management, managerialism, managementdiskurs, journalistikforskning, journalism studies, journalism practice
Ämneskategorier Medie- och kommunikationsvetenskap, Medievetenskap, Arbetslivsstudier

Sammanfattning

Villkoren för redaktionellt ledarskap och journalistiskt arbete har genomgått omfattande förändringar under 2000-talet. Omstruktureringar, neddragningar och nya samarbetsformer har inneburit stora utmaningar för många tidningsredaktioner. I spåren av denna omvandling har också följt en allt tydligare managementdiskurs, där styrning, effektivitet och mätbarhet utgör centrala beståndsdelar. Frågor har väckts om hur den journalistiska värdegrunden och autonomin egentligen påverkas av ökad styrning på redaktionen. Boken Profession möter management söker ta ett samlat grepp om situationen på svenska morgontidningar. Genom intervjuer med redaktionernas medarbetare studeras hur dessa upplever samspelet mellan styrning och autonomi i det dagliga arbetet. I fokus ligger förhandlingen om den journalistiska värdegrunden och hur förhandlingen rent praktiskt tar sig uttryck på redaktionen. Tre centrala teman urskiljs i studiens resultat: de kommersiella drivkrafternas ökade betydelse för det redaktionella arbetet; den yttre och den inre förhandlingen mellan professionella ideal och redaktionell praktik; samt, den villkorade autonomin. Bokens författare är docent Ulrika Andersson, filosofie master Amanda Waldenström och docent Jenny Wiik – samtliga verksamma vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?