Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Health literacy in a comp… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Health literacy in a complex digital media landscape: Pediatric obesity patients’ experiences with online weight, food, and health information

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Christopher Holmberg
Christina Berg
Jovanna Dahlgren
Lauren Lissner
John Chaplin
Publicerad i Health Informatics Journal
Volym 25
Nummer/häfte 4
Sidor 1343-1357
ISSN 1460-4582
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för medicin, avdelningen för samhällsmedicin och folkhälsa, enheten för folkhälsoepidemiologi
Institutionen för kliniska vetenskaper, Avdelningen för pediatrik
Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Sidor 1343-1357
Språk en
Länkar https://doi.org/10.1177/14604582187...
Ämnesord adolescent, eHealth literacy, media literacy, obesity, online food marketing, pediatrics
Ämneskategorier Hushålls- och kostvetenskap, Mänsklig interaktion med IKT, Hälsovetenskaper

Sammanfattning

This study aimed to explore experiences with online information regarding food, weight management, and health in a group of adolescents in treatment for obesity. Individual semi-structured interviews with 20 adolescents were conducted. Participants used a screen-recorded laptop to demonstrate their search procedures and online information sources. The transcribed interviews were categorized using qualitative content analysis. The adolescents described both encouraging and discouraging experiences. On one hand, they said that online forums could provide nutritious meal ideas and inspiration as well as social support for behavior change. On the other hand, they mentioned that there was a confusing amount of misleading commercial content online and also experiences of peer-facilitated food marketing in online networks. An overarching theme was generated: social media might be a resource for health inspiration, health information, and social support, but requires awareness and competencies. Implications for clinical practice are discussed in light of these findings.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?