Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Christian philanthropy, o… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Christian philanthropy, or political class struggle? Imaginations of Socialism and Christianity in Swedish prose-fiction of the early 1900s

Kapitel i bok
Författare Beata Agrell
Publicerad i Socialist Imaginations. Utopias, Myths, and the Masses. Eds. Stefan Arvidsson, Jakub Beneš, & Anja Kirsch
Sidor 116–166
ISBN 9781138299948
Förlag Routledge, Taylor & Francis Group
Förlagsort London
Publiceringsår 2018
Publicerad vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
Sidor 116–166
Språk en
Länkar https://gu-se.academia.edu/BeataAgr...
Ämnesord Socialism, Christianity, Revivalism, Labour-movement, Working-class literature, Martin Koch, Mathilda Roos, Christina Nilsson,
Ämneskategorier Litteraturstudier, Etik, Kyrkohistoria, Idé- o lärdomshistoria, Kulturstudier

Sammanfattning

In the late 1800s, various ideas of Socialism had spread in Sweden. Simultaneously, questions of religion, Christianity and Church were urgent, engaging even advocates of socialism. Yet, the resistance to both Christianity and Socialism was considerable, and reconciling the two was a delicate matter. This essay studies the intriguing interaction between Socialism and Christianity in Swedish prose-fiction of the early 1900s, especially devotional narratives and working-class fiction. The issue is tensions between spiritual-idealistic and economic-materialistic tendencies, how the handling of this tension is depicted, and what imaginations of Socialism and Christianity this depiction testifies to. The analysis shows that the borders between Christian and socialist imaginations were not clear-cut.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?