Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Doing Illness. Cancer Nar… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Doing Illness. Cancer Narratives in Digital Media

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Christian Lenemark
Publicerad i Tidsskrift for Forskning i Sygdom og Samfund
Volym 16
Nummer/häfte 31
Sidor 69–85
ISSN 1604-3405
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
Sidor 69–85
Språk en
Länkar https://doi.org/10.7146/tfss.v16i31...
Ämnesord cancer, digitala medier, sjukdomsbloggar, datorspel, interaktivitet
Ämneskategorier Hälsovetenskaper, Kulturstudier, Litteraturvetenskap

Sammanfattning

Through three case studies, thearticleexploreshow digital media have been used in recentyears to depict and comprehend experiences of cancer.Itfirstinvestigatesthe illness blog,specificallySwedish journalist and musician Kristian Gidlund’s immensely popular blogInMy Body, in which he,from 2011 to2013,shared the narrativeofhis struggle with anaggressive,incurable,andultimatelydeadly stomach cancer. ItcontinuesbydiscussingItalianengineer, artist, and hackerSalvatore Iaconesi’sdigital open-source projectLa Cura–TheCure(2012),whichhasgreat relevancefromboththedigital andthemedical humanitiesperspectivesin the way Iaconesi useshispersonal narrative ofbraincancerto encouragepeople tojoinhis struggletofind a cure.Finally,it analyzesthe American coupleRyanandAmyGreen’svideogameThat Dragon, Cancer(2016).Agamedifferingsignificantlyfromvideo and computer games in general andfrom othergames taking cancer as their subjectbyletting the player enter the role of caregiver to a small child dyingofcancer.Expanding onLisa Diedrich’s theoretical concept of “doing illness”, thearticleemphasizes theperformativedimension ofnarratingillnessin digital media, consideringhowtheseauthorsandcreatorsnegotiatewith narrative, cultural,and medialscripts when portrayingtheircancerexperiences.Ithighlights the interactive and participatory dimension of doing illnessin digitalmedia, by exploring howthe blog,open-source project, and videogamebothinviteand limittheaudience’s opportunitiesto interact and participatewith the illness narrativeconveyed.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?