Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Barns tidlige skrivning -… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Barns tidlige skrivning - Nordiske perspektiver. En kunnskapsöversikt

Kapitel i bok
Författare Bente E. Hagtvet
Hilde Hofslundsengen
Elisabeth Mellgren
Publicerad i Genom texter och världar Svenska och litteratur med didaktisk inriktning - festskrift till Ria Heliä-Yllikallio. Höglund, H., Jusslin, S., Ståhl, M., Westerlund, A. (red.)
Sidor s. 49-73
ISBN 978-951-765-927-7
Förlag Åbo Akademis förlag
Förlagsort Åbo, Finland
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Sidor s. 49-73
Språk no
Länkar https://www.doria.fi/handle/10024/1...
Ämnesord tidlig skriving; nordisk barnehagepedagogikk; kunnskapsoversikt; skriving i førskolealderen
Ämneskategorier Språk och litteratur, Didaktik, Utbildningsvetenskap

Sammanfattning

Vi har undersøkt hvordan barns skriving i førskolealder (før formell opplæring i skolen) er synliggjort i nordisk skriveforskning de siste 40 årene. Relevant skriveforskning ble kartlagt med en søke-prosess som kombinerte systematiske og usystematiske strategier. For å fange opp digitalt publisert nordisk forskning på skandinaviske språk, søkte vi i databasen Idunn; for engelskspråklig forskning søkte vi i Eric proquest, Eric Ebsco, PsycInfo, Ovid og JStor. For å få tilgang til forskning publisert på papir, anvendte vi mer usystematiske tilnærminger: vi agransket bøker og tidsskrifter og håndsøkte litteraturlister (snøballmetoden). Det digitale søket identifiserte 15 studier, dertil inkluderte vi 20 studier, publisert på papir. Studienes forskningstema kunne grupperes i tre hovedtemaer: skriveutvikling, didaktikk/læring og tidlig skriving som forløper/prediktor for senere skrive- og leseutvikling. Sett i forhold til det store tidsspennet, må studiene antall sies å være lite. Det indikerer at barns tidlige skriving er et underforsket kunnskapsfelt i nordiske land. Funnene har forskningspolitisk, utdanningspolitisk og didaktisk relevans for både barnehage og skolens begynneropplæring.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?