Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Mellan röst och service -… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Mellan röst och service - Ideella organisationer i lokala välfärdssamhällen

Bok
Författare Staffan Johansson
Håkan Johansson
Malin Arvidson
Marie Nordfeldt
ISBN 978-91-44-12923-5
Förlag Studentlitteratur
Förlagsort Lund
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för socialt arbete
Språk sv
Ämnesord Ideellt arbete, ideella organisationer, civilsamhället, välfärdspolitik, social service, funktionshinder, kvinnofrid, hemlöshet
Ämneskategorier Annan samhällsvetenskap

Sammanfattning

Oavsett om de benämns ideella organisationer, civilsamhälleorganisationer eller frivilligorganisationer är intresset för dessa större än någonsin både i Sverige och internationellt. Orsakerna är flera, främst att dessa organisationer förväntas spela avgörande roller för demokrati och välfärd, men även att ge oss högre livstillfredsställelse och mer mening i våra liv. Kunskaperna om den ideella sektorn har inte hållit jämna steg. Det gäller framför allt för villkoren på lokal nivå, där ideella organisationer både är engagerade i intressepolitiskt arbete och även utför konkreta serviceuppgifter, ibland på uppdrag av kommunerna. I den svenska samhällsdebatten har det sedan länge funnits en tveksamhet om möjligheten för ideella organisationer att axla dessa motstridiga roller. Denna bok beskriver hur ideella organisationer verksamma inom tre viktiga socialpolitiska områden - funktionshinder, kvinnofrid och hemlöshet – upplever villkoren att verka i sina lokala välfärdssamhällen. Boken redogör dels för kommunernas politik och ekonomiska stöd, dels för de ideella organisationernas villkor att agera som röst för viktiga behov och som servicegivare. En viktig fråga som boken ger svar på är om det finns skäl att befara att den ideella sektorns roll som samhällskritiker naggats i kanten som en följd av att ideella organisationer allt oftare verkar som offentliga serviceleverantörer. Boken vänder sig till alla som vill ha en djupare förståelse kring villkoren för ideella organisationer i våra lokala välfärdssamhällen. Det gäller naturligtvis alla samhällsintresserade men kanske speciellt för högskolestudenter, forskare, politiker, offentliga tjänstepersoner och den ideella sektorns företrädare.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?