Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Bortom ”Plant Blindness”:… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Bortom ”Plant Blindness”: Att se växternas betydelse för en hållbar värld

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Dawn Sanders
Eva Nyberg
Bryndis Snæbjørnsdóttir
Mark Wilson
Bente Eriksen
Margaretha Häggström
Publicerad i Resultatdialog_VR_2019
Förlag Vetenskapsrådet
Förlagsort Stockholm
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Språk sv
Länkar https://gup.ub.gu.se/file/207981
Ämnesord växtblindhet, botaniska trädgårdar, lärarstudenter
Ämneskategorier Konst, Biologiska vetenskaper, Utbildningsvetenskap

Sammanfattning

För att elever ska utveckla en förståelse för växters betydelse är det viktigt att lärare kan förmedla kunskap om växter på ett intresseväckande sätt. Vi har använt oss av en teori om växtblindhet för att undersöka vilka kunskaper lärarstudenter har om växter och hur de relaterar till växter. För att göra det lättare för lärarstudenterna att identifiera växter har vi utvecklat specifika undervisningsverktyg. I vår studie spelar botaniska trädgårdar en nyckelroll.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?