Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Sexuella övergrepp mot ba… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Sexuella övergrepp mot barn - när är det möjligt att upptäcka och anmäla?

Kapitel i bok
Författare Ninni Carlsson
Publicerad i Becevic, Zulmir & Bruno, Linnéa (red., kommande) Barns rätt och vuxnas ansvar - Forskning och praktik kring unga i utsatthet
Förlag Liber
Förlagsort Stockholm
Publiceringsår 2020
Publicerad vid Institutionen för socialt arbete
Språk sv
Ämnesord sexuella övergrepp, barn, anmälningsskyldighet, rättighet, kännedom, misstanke, upptäckt, anmälan, orosanmälan, kön, genus, makt, handlingsutrymme, giltiggöra, stöd
Ämneskategorier Psykologi, Socialt arbete, Sociologi

Sammanfattning

I Sverige har vissa myndigheter och yrkesutövare anmälningsskyldighet vid kännedom eller misstanke om att barn far illa och behöver skydd. Socialtjänsten har också en lagstadgad skyldighet att ge stöd och hjälp till den som utsatts för brott, särskilt till barn och deras närstående och till kvinnor utsatta för våld eller andra övergrepp av närstående. Trots det är kunskap om att upptäcka, stoppa och förebygga sexuella övergrepp mot barn, och att stödja utsatta, ingen självklarhet bland yrkesutövare. Utbildning har nyligen blivit obligatorisk men bara för en del berörda professioner. Anmälningsskyldigheten är absolut, ovillkorlig och tillåter inte egna övervägande. Också svårbedömda och obestyrkta uppgifter ska anmälas, om de tyder på att barn behöver hjälp eller stöd. Men hur möjligt är det när det förut inte funnits, eller fortfarande inte finns, obligatorisk utbildning? Hur vet vi att vi har kännedom om sexuella övergrepp? Vad betyder det att misstänka? Och går det att göra genast? Syftet med detta kapitel är att problematisera det som i lagen verkar så enkelt: att genast anmäla sexuella övergrepp vid kännedom eller misstanke. Genom att diskutera exempel från artiklar i dags- och fackpress och forskning på området, försöker jag bidra till en djupare förståelse av den komplexa process som professionella, föräldrar och utsatta själva går igenom för att kunna agera, och olika sammanhang som öppnar och stänger våra tolknings- och handlingsutrymmen. Kapitlet bygger på min undervisning med socionomstudenter vid Göteborgs universitet.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?