Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Osman Hamdi Bey och berät… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Osman Hamdi Bey och berättandet genom historiska lager

Artikel i övriga tidskrifter
Författare Gertrud Olsson
Publicerad i Dragomanen. Årsskrift utgiven av Svenska Forskningsinstitutet i Istanbul & Föreningen Svenska Istanbulinstitutets Vänner
Nummer/häfte 19/2017
Sidor 138
ISSN 1402-358X
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Högskolan för design och konsthantverk
Sidor 138
Språk sv
Länkar www.srii.org/content/upload/documen...
Ämnesord Osman Hamdi Bey, kulturförmedlare, turkisk målare, jurist, arkeolog och museidirektör, kakel, arkitektur, berättande, utställning
Ämneskategorier Historia och arkeologi, Konstvetenskap, Design, Arkitektur, Bildkonst

Sammanfattning

I artikeln möter vi den turkiske mångsysslaren Osman Hamdi Bey (1842–1910); målare, jurist, arkeolog och museidirektör verksam i Istanbul. Utbildad i Frankrike under den koloniala eran återvände Osman Hamdi 1869, efter nio år, till det egna landet. Osman Hamdi blev pionjär för utställningsverksamheten i Turkiet när han som museidirektör för Arkeologiska museet i Istanbul visade föremål från arkeologiska utgrävningar. Man kan se Osman Hamdi som ett osmanskt sändebud likt en konsul eller dragoman. Han överbryggar eller neutraliserar avståndet mellan occidenten och orienten. Hans plats och rum där förmedlingarna sker är främst Istanbul och Turkiet, men också upprätthållande en relation till Paris och fransk kultur. Han förflyttar sig mellan Istanbul och Anatolien, leder och följer utgrävningar, följer med och leder in föremål i museerna. Vidare förmedlar han avbildade rum genom måleriet, filtrerat genom oljans uttryck, som i sin tur återkopplar till det fysiska (original)rummet. I samtidens fotografiers vyer skildras såväl 1800-talets motiv och självporträtt som undersökandet av en ny teknik och förhållningssätt till estetik. I målningarna kan vi alltjämt läsa av rummens arkitektur och användning, osmansk tradition, kakelmaterial, textilier och ornament – ett narrativt berättande genom måleriets realism och symbolism. Föremålen berättar sina historier utanför målningarna, de är dokumenterade, systematiserade och placerade på museer för att där i nya kontexter fortsätta tala. De kaklade väggarna brukas fortfarande efter 600 år i sina dagliga användningar. Kakelplattorna åldras, slits och renoveras men har kvar sitt ursprungliga material och uttryck. Det hållbara kaklet som genom färg, yta och ornament berättar sin historia om och om igen.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?