Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

”Man kan tänka men inte s… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

”Man kan tänka men inte säga” – förhandlingar om heteronormativitet inom grundläggande språk- och litteracitetsundervisning för nyanlända ungdomar

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Anna Winlund
Publicerad i Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning
Volym 14
Nummer/häfte 2
Sidor 142-157
ISSN 0809-9227
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för svenska språket
Sidor 142-157
Språk sv
Länkar https://doi.org/10.18261/issn.2535-...
Ämnesord Undervisning i svenska som andraspråk och litteracitet, nyanlända ungdomar med begränsad skolbakgrund, heteronormativitet
Ämneskategorier Svenska språket

Sammanfattning

Den här artikeln handlar om förhandlingar om heteronormativitet inom undervisning i svenska som andraspråk och grundläggande litteracitet för nyanlända elever med begränsad tidigare formell skolgång. Samtidigt som dessa tonåringar utvecklar skriftspråklighet på ett andraspråk, behöver de mer eller mindre självständigt navigera i ett nytt samhälle. Elevernas språk- och litteracitetsutveckling kan främjas om undervisningen utgår från en för dem känd kontext; men samtidigt kan elevernas kritiska litteracitet och förmåga att förstå, kommunicera och ta ställning utvecklas om undervisningen behandlar ämnen som tidigare varit okända eller tabu för dem. Ett sådant ämne kan röra normer för familjebildning eller sexualitet. Syftet med artikeln är därför att undersöka vad som händer i undervisningen om heteronormativitet. Det empiriska materialet samlades in i en undervisningsgrupp på gymnasiets Språkintroduktion under läsåret 2017/18. Det består av fältanteckningar, inspelade interaktioner, samt fältsamtal och intervjuer med åtta elever. Analysen visar att undervisningen är både inkluderande (genom att förespråka tolerans för olikheter) och ifrågasättande (genom kritisk analys av praktiker kopplade till sexualitet). Enskilda elevers perspektiv lyfts genom fältsamtal och intervjuer och visar hur en ifrågasättande undervisning tycks kunna bidra till elevernas utveckling av såväl ämneskunskaper som deras språkliga repertoar, vilket också kan ge dem ökade möjligheter att ta del av flera diskurser. Samtidigt problematiseras just denna undervisning som styrs av delvis motstridiga principer – att låta alla åsikter få plats och att aktivt motarbeta diskriminering.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?