Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Former och funktioner i g… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Former och funktioner i gestaltningen av övervakning och kontroll i 1600-talets musikteaterlibretti

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Dag Hedman
Publicerad i LIR.journal
Nummer/häfte 10
Sidor 40-59
ISSN 1102-9773
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
Sidor 40-59
Språk sv
Länkar ojs.ub.gu.se/ojs/index.php/LIRJ/art...
Ämnesord Barockopera, libretton, Baroque opera, librettos
Ämneskategorier Litteraturstudier, Litteraturvetenskap, Teatervetenskap

Sammanfattning

A striking feature of 17th century musical dramas is the regular occurrence of motifs aiming to intensify the dramatic tension, such as espionage, surveillance, physical control and imprisonment. Through which forms are the motif complex of surveillance and control established in the libretti of the 17th century? What is its function? Did the audience perceive it as subversive or cautionary? The purpose of this article is to partly give a typological answer to these questions, and partly to discuss what functions the subject matter of surveillance and control could have had from the perspective of the powers that be and the audience/readers respectively. This investigation is based upon comparative close reading of more than 160 17th century English, French, Italian, Swedish and German libretti. Out of these 23 French, Italian, and German libretti have been chosen for closer examination.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?