Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

The Constructive Conflict… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

The Constructive Conflict Staircase: A Grounded Theory of Interpersonal Conflict Dynamics

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Elizabeth Olsson
Publicerad i Sociologidagarna 2020
Publiceringsår 2020
Publicerad vid Institutionen för globala studier
Språk en
Ämnesord conflict theory, conflict transformation, Glasl, Nine Levels of Escalation
Ämneskategorier Sociologi, Utbildningsvetenskap, Annan samhällsvetenskap

Sammanfattning

Researchers have been theorizing destructive conflict dynamics for decades. As a result, we know how conflicts escalate from the recognition of problematic social contradictions to the development of adversarial attitudes to harmful behaviors. We know much less about how conflicts progress in reverse. In this article, I attempt to extend existing knowledge of conflict dynamics through the presentation of The Constructive Conflict Staircase. I derive the model from empirical material that I collected during one year of participant observation inside of classrooms. During this time, I observed 14 instances of constructive conflict defined as situations that all participants deemed mutually beneficial. I analyzed these cases through a three-level-coding protocol, including initial coding, focused coding, and axial coding. The resulting empirically-based theoretical model accounts for the progression of constructive conflict through three phases: (1) dialogue, (2) reflection, and (3) action. This model contributes to knowledge about how individuals capitalize on the positive potentials of interpersonal conflict.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?