Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Lärarcentrerad och elevce… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Lärarcentrerad och elevcentrerad undervisning i samspel: Skolforskningsinstitutet sammanfattar och kommenterar, rapport 2020:02

Rapport
Författare Eva Bergman
Pontus Wallin
Åsa Hirsh
Förlag Skolforskningsinstitutet
Förlagsort Solna
Publiceringsår 2020
Publicerad vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Språk sv
Länkar https://www.skolfi.se/wp-content/up...
Ämneskategorier Utbildningsvetenskap

Sammanfattning

Lärar- och elevcentrerad undervisning ska inte betraktas som två ytterligheter som lärare måste välja mellan. Översikten gestaltar lärar- och elevcentrering med hjälp av en femgradig skala för fyra olika undervisningsaspekter: ledarskap, tempo, planering och individanpassning. Olika grader av både lärar- och elevcentrering kan fungera bra och ge effekt på elevers kunskapsutveckling. Resultaten i översikten visar bland annat att ett i högre grad lärarcentrerat tempo ger goda resultat och att lärare som främjar ett mer elevcentrerat ledarskap och i högre grad individanpassar undervisningsprocesser, i genomsnitt kan förvänta sig en bättre kunskapsutveckling hos sina elever.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?