Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12
Författare |
Ylva Donning Rolf Lander |
---|---|
Publicerad i | Folkhälsokommitte'n, Västra Götaland |
Volym | 2007, mars |
Sidor | 54 |
Publiceringsår | 2007 |
Publicerad vid |
Institutionen för pedagogik och didaktik, enheten för Individ, kultur och samhälle Institutionen för socialt arbete |
Sidor | 54 |
Språk | sv |
Ämneskategorier | Ungdomsforskning |
En metod att testa sig mot klamydia har prövats i Västra Götalandsregionen under 2006. Metoden innebär att man kan gå in på en internetsajt, få information om sjukdomen och en instruktion om hur man beställer ett provkit och skickar tillbaka urin med det. Efter en tid får man reda på resultatet och en remiss ifall man är smittad. Under sex veckor gjordes reklam för sajten på andra sajter som ungdomar besöker och genom affischer på gymnasieskolorna i regionen. Utvärderingen bygger ff.a. på gruppintervjuer med gymnasister och viss analys av statistik från testningen. Några slutsatser: •Testning via sajten har en stor fördel jämfört med reguljära testningskliniker - den lockar lika många män som kvinnor. Det finns ett stort behov av att testa fler män. Kostnadseffektiviteten hos sajten är dock okänd. •Reklam på ungdomssajter är relativt ineffektiv för att leda vidare till sajten med testningen, om denna inte uppmärksammas i media på annat sätt. Affischering fungerar också bättre om andra, liknande aktiviteter har arbetat upp en mottaglighet. Detta talar för fokuserade och sam¬ordnade kampanjinsatser. Reklamens budskap och bilder kan var för sig vara suggestiva, men ändå motverka varandra. •Själva sajten, där information om testningen ges, behöver bli effektivare på att leda besökare vidare. Nu förloras successivt stora mängder besökare under resans gång.