Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Interventionsprogram rikt… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Interventionsprogram riktade till närstående till personer med stroke - en litteraturstudie

Paper i proceeding
Författare Gunilla Forsberg-Wärleby
Publicerad i AT-forum och Nordisk kongress. 19-20 April 2007. Stockholm. Sverige.
Publiceringsår 2007
Publicerad vid Institutionen för neurovetenskap och fysiologi, sektionen för arbetsterapi, audiologi och fysioterapi
Institutionen för neurovetenskap och fysiologi, sektionen för klinisk neurovetenskap och rehabilitering
Språk sv
Ämnesord Activities of Daily Living, Adaptation, Psychological, Adult, Aged, Caregivers/*psychology, Cerebrovascular Accident/*psychology, Depression/psychology, Female, Humans, Life Change Events, Male, Mental Health, Middle Aged, Psychological, Personal Satisfaction, Quality of Life, Spouses/*psychology, Stress, Psychological/prevention & control/psychology, Sweden, Time Factors
Ämneskategorier Neurologi, Folkhälsomedicinska forskningsområden, Arbetsterapi, Tillämpad psykologi, Vårdpedagogik, Familjeforskning, Handikappsforskning

Sammanfattning

Interventionsprogram riktade till närstående till personer med stroke - en litteraturstudie När en person i familjen drabbas av stroke är ofta de närstående i behov av stöd för att hantera den nya livssituationen. Under det senaste årtiondet har olika former av strukturerat stöd utarbetats och utvärderats. Syftet med litteraturstudien var att undersöka effekten av stöd till närstående. Metod:Systematisk litteratursökning gjordes i databaserna PubMed, CINAHL. COHRANE library och PsycINFO. Sökordskombination: stroke - caregiv*/carer*/spouse* / famil* - support/education/program/intervention. Sökningen begränsades till randomiserade kontrollerade studier. Resultat: Femton studier inkluderades i analysen. Interventionerna omfattade: [1] Individuell intervention i form av att en stödperson ger information om stroke samt praktiskt stöd (sex studier), [2] Undervisning / träning i problemlösningsstrategier (fem studier) samt [3] Individuell/gruppundervisning om stroke, även med syfte att bidra till emotionellt stöd (fyra studier). Utvärdering av interventionerna visade att strukturerad undervisning bidrog till ökad kunskap om stroke. Träning i problemlösning bidrog till aktiva copingstrategier och bättre familjefunktion. Få interventioner hade betydelse för de närståendes egen aktivitet/delaktighet, belastning eller fysiska hälsa. Mindre än hälften av de studier som utvärderade effekten på de närståendes psykologiska hälsa visade på positiva resultat. Arbetsterapeuten har en viktig roll i att i stödja de närstående. Det behövs utvecklas arbetsterapeutiska interventionsprogram för att stödja de närstående i att hantera strokerelaterade problem i vardagslivet och att bibehålla sin egen aktivitet/delaktighet och därmed sin hälsa.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?