Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Team i hälso- och sjukvår… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Team i hälso- och sjukvården.

Paper i proceeding
Författare Johan Berlin
Eric Carlström
Publicerad i Nordic Conference on Business Studies. School of Business, Århus. 18-20 Augusti 2005.
Sidor 35
Publiceringsår 2005
Publicerad vid Förvaltningshögskolan
Sidor 35
Språk sv
Ämnesord Team, Teamwork, Teammate, Health-care, Hospital
Ämneskategorier Hälso- och sjukvårdsorganisation, hälsopolitik och hälsoekonomi, Omvårdnad, Företagsekonomi, Studier av offentlig förvaltning

Sammanfattning

I denna studie ställs frågan: Vad karaktäriserar team inom hälso- och sjukvård? För att besvara frågan har såväl konsultlitteratur som empirisk litteratur granskats. Detta har bidragit till att ett teams karaktär kan beskrivas på två sätt. Dels har team karaktären av förväntade egenskaper, dels har det karaktären av uppvisade egenskaper. Förväntade egenskaper återges i management litteratur som idealiserade förväntningar av vad team kan åstadkomma, uppvisade egenskaper återges i empirisk och kritisk litteratur där team och teams utveckling beskrivits. I studien sammanfattas dessa egenskaper som dikotomier fördelade på externa karaktärsdrag, karaktärsdrag hos ledning, uttryck för mål, inci-tament som driver teamarbetet och interna karaktärsdrag. De begrepp som deducerats fram prövas på tre hälso- och sjukvårdsteam. Dessa utgörs av ett tandvårdsteam, ett vårdcentralsteam och ett traumateam. Resultatet pekar på att de granskade hälso- och sjukvårdsteamen hade fler av de förväntade egenskaperna än de uppvisade. Dominerande egenskaper hos dessa team var att de var normativt motiverade och uppgiftsfokuserade. Detta tolkas som att hälso- och sjukvårdsteamens medlemmar bär ett gemensamt intresse av att behandla och vårda patienter. Denna normativa motivation bidrar till flexibla och synkrona arbetsformer. Hälso- och sjukvårdsteamens medlemmar har också individuella incitament för att arbeta i team. Det finns ett inslag av status och glamour att arbeta i dessa team. Detta incitament bidrar också till flexibla och synkrona beteenden eftersom det upprätthåller en bild av teamet gentemot en omgivande publik. Resultatet pekar på att hälso- och sjukvårdsteam inte har svårt att hävda sig, de är inte enkelriktade, de är inte utilitaristiskt motiverade, och medlemmarna betraktar det inte som en eftergift att vara medlem i teamen.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?