Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Dagboksmetod; kvalitativ … - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Dagboksmetod; kvalitativ analys och tolkning

Kapitel i bok
Författare Marléne Johansson
Publicerad i Techneserien B: 1/1995, Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap
Sidor 104–111
ISBN 952-90-7156-6
Förlag Åbo Akademi, NordFo
Förlagsort Finland, Vasa
Publiceringsår 1995
Publicerad vid Institutionen för hushållsvetenskap
Sidor 104–111
Språk sv
Ämnesord slöjd, utvärdering, dagboksmetod, kvalitativ analys
Ämneskategorier Tvärvetenskapliga studier

Sammanfattning

Inför genomförandet av Skolverkets nationella utvärdering av grundskolan 1992–1994 (NU-92) diskuterades vikten av ge autentiska uppgifter. Utvärderingen syftade till att ge en bild av hur läroplanens intentioner kom till uttryck i undervisningen samt att ge en uppfattning om elevernas kunskaper, färdigheter och attityder. Genom att låta alla ämnen vara med i utvärderingen blev nya metoder att mäta och undersöka intressanta. Utöver enkätformulär genomförde man i slöjden en av de få processtudierna inom projektet. I slöjdens processtudie avstod man från ett traditionellt prov och lät istället elever och lärare föra dagboksanteckningar under tio veckor. Kvalitativa analyser och kategorisering utfördes utifrån 1614 dagboksanteckningar som blev resultatet av tio veckors dagboksskrivning.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?