Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Slöjd – om kunskap och ku… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Slöjd – om kunskap och kultur

Kapitel i bok
Författare Marléne Johansson
Publicerad i Techneserien B: 1/1995, Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap
Sidor 115–129
ISBN 952-90-7156-6
Förlag Åbo Akademi, NordFo
Förlagsort Finland, Vasa
Publiceringsår 1995
Publicerad vid Institutionen för hushållsvetenskap
Sidor 115–129
Språk sv
Ämnesord slöjd, kulturtraditioner
Ämneskategorier Tvärvetenskapliga studier

Sammanfattning

Inom slöjdområdet har mänsklig verksamhet i form av olika erfarenheter och uppfattningar format kulturreproduktion och kulturförändringar i såväl slöjdprodukt som slöjdprocess. Kunskap och kulturtraditioner fortsätter att vårdas och utvecklas utifrån skilda värdegrunder. Inom slöjdområdet gäller detta såväl tinget som arbetsinsatsen. Uppfattningar om vilken roll slöjden har i skolan varierar med synen på kunskap, utbildning, undervisning, uppfostran och hur de samverkar med samhället. Hur och på vilket sätt förmedlas kunskaper och kulturmönster i hemmet, på fritiden och i skolan? Vilka möjligheter ger skolan för önskvärd förändring? Flera av de kunskaps- och kulturtraditioner som förr fördes vidare i hemmen har färsvunnit med samhällsförändringen. Elevens hemmiljö kan idag se mycket olika ut med olika livsstilar. Effekterna från skolans slöjdundervisning genereras olika i olika hem. Attityder och värderingar från uppväxtmiljön tas med till skolans slöjdundervisning. Utifrån olika erfarenheter och värdegrunder vårdas och utvecklas kunskaps- och kulturtraditioner på skilda sätt.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?