Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Increased focus on audien… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Increased focus on audience studies creates dividing lines at Swedish news desks

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Ulrika Andersson
Publicerad i IAMCR 2009 Conference, Mexico City
Publiceringsår 2009
Publicerad vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
Språk en
Ämnesord professional journalists, managing editors, news desk, audience-orientation
Ämneskategorier Samhällsvetenskap, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning

This case study of Swedish news practitioners´ perceptions of audience studies, finds an important dividing line between professional journalists and managing editors which points to a horizontal division of the news desks when it comes to audience-orientation. The study reveal managing editors to be far more audience-orientated than journalists. The paper discusses the implications of such a division at the news desk.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?