Till sidans topp

Sidansvarig: Telefonväxeln
Sidan uppdaterades: 2018-05-25 15:09

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Nationellt Centrum för Matematikutbildning, NCM - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nationellt Centrum för Matematikutbildning, NCM

vid Rektor

Nationellt Centrum för Matematikutbildning, NCM
Box 160
405 30 Göteborg
Leveransadress: Vera Sandbergs allé 5 A
Besöksadress: Vera Sandbergs allé 8, 411 33 Göteborg

Fax: 031-786 2200
Epost: ncm@ncm.gu.se

Föreståndare: Peter Nyström

Senaste publikationer

Cultural Variation in the Effectiveness of Feedback on Students' Mistakes
K. Eriksson, J. Lindvall, Ola Helenius, A. Ryve
Frontiers in Psychology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Fysikbegreppets flyktighet: En konsekvens av kursplaneförändringar?
Helena Johansson, Magnus Oskarsson, Peter Nyström
Från forskning till fysikundervisning. Bidrag från konferensen 10– 11 april 2018 i Lund arrangerad av Nationellt Resurscentrum för Fysik, s. 33-47, Norrköping, Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik (NATDID), Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Authority in students’ peer collaboration in statistics: an empirical study based on inferentialism
A Seidouvy, Ola Helenius, M Schindler
Nordisk matematikkdidaktikk - Nordic Studies in Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Progression i undervisning av tal i bråkform
Caroline Nagy
Nämnaren , Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Algebra i grundskolan
Johan Häggström, Cecilia Kilhamn, Marie Fredriksson
Göteborg, Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet, Lärobok 2019
Lärobok

Reasoning about Representations: Effects of an Early Math Intervention
Görel Sterner, Ulrika Wolff, Ola Helenius
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Using TIMSS items to evaluate the effectiveness of different instructional practices
K. Eriksson, Ola Helenius, A. Ryve
Instructional Science, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Perspectives on professional development of mathematics teachers. Proceedings of MADIF 11.
Johan Häggström, Yvonne Liljekvist, Jonas Bergman Ärlebäck, Maria Fahlgren, Oduor Olande
Göteborg, Nationellt Centrum för Matematikutbildning/SMDF, Proceeding 2018
Proceeding

Mathematics education research in Sweden: National presentation at PME 42
Cecilia Kilhamn, Ola Helenius, Peter Nyström
Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 1, pp. 273-297). E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg, & L. Sumpter (Eds.), Umeå, Sweden, PME, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Explicating professional modes of action for teaching preschool mathematics
Ola Helenius
Research in Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 12 av 12

Namn Titel Telefon E-post
Dahlberg, Ulrica Forskare, biträdande 031-786 2286 ulrica.dahlberg@ncm.gu.se
Dippe, Gunther It-ansvarig 031-786 2376 dippe@ncm.gu.se
Flognman, Carl Forskare, biträdande 031-786 6989 calle.flognman@ncm.gu.se
Forslund, Ann-Charlotte Administratör 031-786 6985 ann-charlotte.forslund@ncm.gu.se
Fröberg, Anette Administratör 031-786 2203 anette.froberg@ncm.gu.se
Helenius, Ola Forskare ola.helenius@ncm.gu.se
Häggström, Johan Pedagogisk utvecklare 031-786 6987 johan.haggstrom@ncm.gu.se
Kilhamn, Cecilia Pedagogisk utvecklare 031-786 2037 cecilia.kilhamn@ped.gu.se
Nagy, Caroline Pedagogisk utvecklare caroline.nagy@ncm.gu.se
Nilsson, Lena Forskare, biträdande 031-786 6982 lena.nilsson@ncm.gu.se
Nyström, Peter Universitetslektor, Föreståndare 031-786 6837 peter.nystrom@ncm.gu.se
Wikström, Rose-Marie Administrativ samordnare 031-786 2206 rose-marie.wikstrom@ncm.gu.se

Visar 1 - 12 av 12

Visar 21 - 30 av 291

2016

Matematikdidaktik i förskolan
Ola Helenius, Maria L. Johansson, Troels Lange, Tamsin Meaney, Anna Wernberg
Gleerups, Bok 2016
Bok

Measuring temperature within the didaktic space of preschool
Ola Helenius, Maria L Johansson, T Lange, Tamsin Meaney, Anna Wernberg
Nordisk matematikkdidaktikk - Nordic Studies in Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Analysing the architecture and epistemological foundation of Boost for Mathematics – a PD program conducted by 37,000 mathematics teachers in Sweden
Anette Jahnke
Educating the Educators, 7-8 november 2016, Freiburg, Tyskland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

What’s there in an n? Investigating contextual resources in small group discussions concerning an algebraic expression.
Elisabeth Rystedt, Cecilia Kilhamn, Ola Helenius
Nordisk matematikkdidaktikk - Nordic Studies in Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Moving in and out of contexts in collaborative reasoning about equations
Elisabeth Rystedt, Ola Helenius, Cecilia Kilhamn
Journal of Mathematical Behavior, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Behavior and neuroimaging at baseline predict individual response to combined mathematical and working memory training in children
F. Nemmi, E. Helander, Ola Helenius, R. Almeida, M. Hassler et al.
Developmental Cognitive Neuroscience, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Skolan och förskolans matematik – kunskapssyn och praktik
Anette Jahnke
Lund, Studentlitteratur, Lärobok 2016
Lärobok

2015

Är kursplanen en tvångströja eller ett arbetsredskap?
Anette Jahnke
Skola och samhälle, Artikel i övriga tidskrifter 2015
Artikel i övriga tidskrifter

Hur högt kan ett lyft ta oss?
Anette Jahnke
Pedagogiska Magasinet, Artikel i övriga tidskrifter 2015
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 21 - 30 av 291

Sidansvarig: Telefonväxeln|Sidan uppdaterades: 2018-05-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?