Till sidans topp

Sidansvarig: Växeln
Sidan uppdaterades: 2018-11-25 19:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Johan Hagberg - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Johan Hagberg

Professor

Johan Hagberg
Professor
Marknadsföring
Akademisk grad: Docent,
johan.hagberg@gu.se
031-786 1493
0766-181493

Rumsnummer: J922
Postadress: Box 610, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vasagatan 1 , 41124 Göteborg


Företagsekonomiska institutionen (Mer information)
Box 610
405 30 Göteborg
www.fek.handels.gu.se
fek@handels.gu.se
Fax: 031-786 1466
Besöksadress: Vasagatan 1 , 411 24 Göteborg

Om Johan Hagberg

Johan Hagberg är professor i företagsekonomi särskilt marknadsföring på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hans forskning är inriktad på digitalisering av detaljhandel, konsumtion och marknader. I pågående forskningsprojekt studerar han digitala ekosystem och intermediering av försäkringar samt detaljhandel och sista milens transporter. Hans forskning har bland annat publicerats i Industrial Marketing Management, Journal of Marketing Management, Urban Studies, Marketing Theory, Journal of Historical Research in Marketing, Consumption Markets & Culture, International Journal of Retail & Distribution Management, och Journal of Retailing and Consumer Services.

Senaste böcker: Handelns Digitalisering: Undran inför framtidens affärer (2016) Marketing Performativity: Theories, practices and devices (2017) Digitalizing Consumption: How devices shape consumer culture (2017)

Han undervisar och handleder i marknadsföring på kandidat-, master- och forskarutbildningsnivå. Han undervisar för närvarande i följande kurser: Marketing Trends (kandidat), Retail Marketing (master), Consumption & Markets (master), Managing Markets (master), Practice Theory in the Study of Consumption and Markets (forskarnivå), ANT in Business Administration Research (forskarnivå), Business Administration as a Research Field (forskarnivå).

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Undervisningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Utvalda publikationer

Agencing practices: a historical exploration of shopping bags
Hagberg, Johan
Consumption, markets & culture, 19:1, s. 111-132, 2016

The digitalization of retailing: an exploratory framework
Hagberg, Johan, Sundström, Malin, Egels-Zandén, Niklas
International Journal of Retail & Distribution Management, 44:7, s. 694-712, 2016

How much is it? Price representation practices in retail markets
Hagberg, Johan, Kjellberg, Hans
Marketing Theory, 15:2, s. 179-199, 2015

Retail digitalization: Implications for physical stores
Hagberg, Johan, Jonsson, Anna, Egels-Zandén, Niklas
Journal of Retailing and Consumer Services, 2017

Managing leaks: Shoplifting in US grocery retailing 1922–1969
Hagberg, Johan, Kjellberg, Hans, Cochoy, Franck
European Management Journal, 2017

Travel modes in grocery shopping
Hagberg, Johan, Holmberg, Ulrika
International Journal of Retail & Distribution Management, 2017

Visar 91 - 94 av 94

2008

Att handla dagligvaror
Johan Hagberg, Malin Sundström
Sundström, Malin & Hagberg, Johan (Red.) ICA-Citykunderna i Borås: Fältstudier av konsumentbeteende i dagligvarubutiker, Kapitel i bok 2008
Kapitel i bok

Retail change and the practice of classification
Johan Hagberg
Nordic Retail and Wholesale Conference at Stockholm School of Economics - The Nordic School of Retail Management, Norrtälje, November 6-7, 2008, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2008
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Energy customers in dialouge -Exploring boundaries in energy use and environmental concern
Johan Hagberg, Mikael Lind, Nicklas Salomonson
"Energizning markets" conference at Copenhagen Business School, October 30- November 1, 2008 Denmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2008
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2001

On-line retailing in consumer electronics - The case of NetonNet
Anders Edström, Johan Hagberg, Sara Hjelm
"The Structural (r)Evolution in Retailing Conference", Göteborg, October 1, 2001. , Paper i proceeding 2001
Paper i proceeding

Visar 91 - 94 av 94

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2018-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://gu.se/omuniversitetet/personal/?feedbackForm=true&returnAddress=http%3A%2F%2Fgu.se%2Fomuniversitetet%2Fpersonal%2F%3FpublicationPageNumber%3D10%26selectedTab%3D2%26print%3Dtrue%26userId%3Dxhajoh&recipientName=V%E4xeln&encodedEmail=dmF4ZWxuLWFuZHJpbmdhckBndS5zZQ&publicationPageNumber=10&selectedTab=2&userId=xhajoh
Utskriftsdatum: 2019-12-16