Till sidans topp

Sidansvarig: Växeln
Sidan uppdaterades: 2018-11-25 19:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Johan Hagberg - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Johan Hagberg

Professor

Johan Hagberg
Professor
Marknadsföring
Akademisk grad: Docent,
johan.hagberg@gu.se
031-786 1493
0766-181493

Rumsnummer: J922
Postadress: Box 610, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vasagatan 1 , 41124 Göteborg


Företagsekonomiska institutionen (Mer information)
Box 610
405 30 Göteborg
www.fek.handels.gu.se
fek@handels.gu.se
Fax: 031-786 1466
Besöksadress: Vasagatan 1 , 411 24 Göteborg

Om Johan Hagberg

Johan Hagberg är professor i företagsekonomi särskilt marknadsföring på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hans forskning är inriktad på digitalisering av detaljhandel, konsumtion och marknader. I pågående forskningsprojekt studerar han digitala ekosystem och intermediering av försäkringar samt detaljhandel och sista milens transporter. Hans forskning har bland annat publicerats i Industrial Marketing Management, Journal of Marketing Management, Urban Studies, Marketing Theory, Journal of Historical Research in Marketing, Consumption Markets & Culture, International Journal of Retail & Distribution Management, och Journal of Retailing and Consumer Services.

Senaste böcker: Handelns Digitalisering: Undran inför framtidens affärer (2016) Marketing Performativity: Theories, practices and devices (2017) Digitalizing Consumption: How devices shape consumer culture (2017)

Han undervisar och handleder i marknadsföring på kandidat-, master- och forskarutbildningsnivå. Han undervisar för närvarande i följande kurser: Marketing Trends (kandidat), Retail Marketing (master), Consumption & Markets (master), Managing Markets (master), Practice Theory in the Study of Consumption and Markets (forskarnivå), ANT in Business Administration Research (forskarnivå), Business Administration as a Research Field (forskarnivå).

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Undervisningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Utvalda publikationer

Agencing practices: a historical exploration of shopping bags
Hagberg, Johan
Consumption, markets & culture, 19:1, s. 111-132, 2016

The digitalization of retailing: an exploratory framework
Hagberg, Johan, Sundström, Malin, Egels-Zandén, Niklas
International Journal of Retail & Distribution Management, 44:7, s. 694-712, 2016

How much is it? Price representation practices in retail markets
Hagberg, Johan, Kjellberg, Hans
Marketing Theory, 15:2, s. 179-199, 2015

Retail digitalization: Implications for physical stores
Hagberg, Johan, Jonsson, Anna, Egels-Zandén, Niklas
Journal of Retailing and Consumer Services, 2017

Managing leaks: Shoplifting in US grocery retailing 1922–1969
Hagberg, Johan, Kjellberg, Hans, Cochoy, Franck
European Management Journal, 2017

Travel modes in grocery shopping
Hagberg, Johan, Holmberg, Ulrika
International Journal of Retail & Distribution Management, 2017

Visar 81 - 90 av 94

2010

Who performs marketing? Dimensions of agential variation in market practice
Johan Hagberg, Hans Kjellberg
Industrial Marketing Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Long Tails and Lean Chains: Supply Chain Alternatives for e-Commerce
Johan Hagberg, Sandra Haraldson, Mikael Lind
2nd Nordic Retail and Wholesale Conference, Gothenburg 10-11 November, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2010
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Cheapest, largest and best: Representation disputes in the Swedish Market Court
Johan Hagberg
1st Interdisciplinary Market Studies Workshop, 3-4 June, Sigtuna, Paper i proceeding 2010
Paper i proceeding

Att få det att flyta på Gekås Ullared
Johan Hagberg
Karin M. Ekström (red.) Fenomenet Ullared - en förstudie, Borås, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

Visioner och praktik - om examensarbetet i professionslärosätet
Eva Gustavsson, Johan Hagberg, Christer Holmén, Håkan Javefors
Peter Sigrén (red.) PUH - Pedagogiska utvecklingsprojekt i högskolan 2010, Rapport från Västra Götalands högskolor, Borås, Högskolan i Borås, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

2009

Debatt: Ordning i butiken?
Johan Hagberg
Market, Artikel i övriga tidskrifter 2009
Artikel i övriga tidskrifter

Who's doing what? Exploring market practices and practitioners
Johan Hagberg, Hans Kjellberg
25th IMP-conference in Marseille, France, Paper i proceeding 2009
Paper i proceeding

The order of the order:buyer-seller interactions in an industrial setting
Johan Hagberg, Nicklas Salomonson
25th IMP-conference in Marseille, France, Paper i proceeding 2009
Paper i proceeding

2008

Visar 81 - 90 av 94

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2018-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://gu.se/omuniversitetet/personal/?publicationPageNumber=9&selectedTab=2&tipFriend=true&tipUrl=http%3A%2F%2Fgu.se%2Fomuniversitetet%2Fpersonal%2F%3Fprint%3Dtrue%26userId%3Dxhajoh&userId=xhajoh
Utskriftsdatum: 2019-11-14