Till sidans topp

Sidansvarig: Växeln
Sidan uppdaterades: 2018-11-25 19:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Johan Hagberg - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Johan Hagberg

Professor

Johan Hagberg
Professor
Marknadsföring
Akademisk grad: Docent,
johan.hagberg@gu.se
031-786 1493

Rumsnummer: J922
Postadress: Box 610, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vasagatan 1 , 41124 Göteborg


Företagsekonomiska institutionen (Mer information)
Box 610
405 30 Göteborg
www.fek.handels.gu.se
fek@handels.gu.se
Fax: 031-786 1466
Besöksadress: Vasagatan 1 , 411 24 Göteborg

Om Johan Hagberg

Johan Hagberg är professor i företagsekonomi särskilt marknadsföring på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hans forskning är inriktad på digitalisering av detaljhandel, konsumtion och marknader. I pågående forskningsprojekt studerar han digitala ekosystem och intermediering av försäkringar samt detaljhandel och sista milens transporter. Hans forskning har bland annat publicerats i Industrial Marketing Management, Journal of Marketing Management, Urban Studies, Marketing Theory, Journal of Historical Research in Marketing, Consumption Markets & Culture, International Journal of Retail & Distribution Management, och Journal of Retailing and Consumer Services.

Senaste böcker: Handelns Digitalisering: Undran inför framtidens affärer (2016) Marketing Performativity: Theories, practices and devices (2017) Digitalizing Consumption: How devices shape consumer culture (2017)

Han undervisar och handleder i marknadsföring på kandidat-, master- och forskarutbildningsnivå. Han undervisar för närvarande i följande kurser: Marketing Trends (kandidat), Retail Marketing (master), Consumption & Markets (master), Managing Markets (master), Practice Theory in the Study of Consumption and Markets (forskarnivå), ANT in Business Administration Research (forskarnivå), Business Administration as a Research Field (forskarnivå).

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Undervisningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Utvalda publikationer

Agencing practices: a historical exploration of shopping bags
Hagberg, Johan
Consumption, markets & culture, 19:1, s. 111-132, 2016

The digitalization of retailing: an exploratory framework
Hagberg, Johan, Sundström, Malin, Egels-Zandén, Niklas
International Journal of Retail & Distribution Management, 44:7, s. 694-712, 2016

Travel modes in grocery shopping
Hagberg, Johan, Holmberg, Ulrika
International Journal of Retail & Distribution Management, 2017

Digitalized markets
Hagberg, Johan, Kjellberg, Hans
Consumption Markets & Culture, 23:2, s. 97-109, 2020

Visar 41 - 50 av 99

2016

Fixing, sticking and computerising prices: a contemporary archaeology of price tags
Franck Cochoy, Johan Hagberg, Hans Kjellberg
The 4th Interdisciplinary Market Studies Workshop, School of Management, University of St Andrews, St Andrews, 8-10 June 2016. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

How Electronic Shelf Labels ’coopete’ with paper price display: on the resistible digitization of prices in contemporary supermarkets
Bastien Soutjis, Franck Cochoy, Johan Hagberg
23rd International Conference EIRASS, Edinburgh, 11-14 July 2016., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

On the digitalization of price tags: looking at the mundane fingers of the (in)visible hand (1922-2015)
Franck Cochoy, Johan Hagberg, Hans Kjellberg
4S/EASST Conference 2016: Science and Technology by Other Means, Barcelona, 31 August - 3 September, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Loyalty and price mediations: Tracing devices in the history of US grocery retailing
Johan Hagberg, Hans Kjellberg, Franck Cochoy
2nd workshop on the evolution of the retail trade in the 20th century, Uppsala, Sweden, 22-23 September, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

On the origins and challenges of price digitization
Franck Cochoy, Johan Hagberg, Hans Kjellberg
The 5th Nordic Retail and Wholesale Conference, Aarhus Denmark, 9-10 November, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The challenge of building customer value in delivery of online grocery-a comparison between a pure player and a multichannel grocery chain.
Catrin Lammgård, Malin Sundström, Johan Hagberg
ACRA Conference, April 13-16, Secaucus, New jersey, USA. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Ständigt slölyssnande: Om digitaliseringens påverkan på musikkonsumtionen
Johan Hagberg, Hans Kjellberg
Kulturella perspektiv - Svensk etnologisk tidsskrift, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The digitalization of retailing: an exploratory framework
Johan Hagberg, Malin Sundström, Niklas Egels-Zandén
International Journal of Retail & Distribution Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

Retailing, digitalization and urban freight: A multiple case study of consumer logistics innovations in urban areas
Johan Hagberg, Catrin Lammgård
Metrans International Urban Freight Conference 21-23 October 2015 Long Beach, CA, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

From basket to shopping bag: retailers' role in the transformation of consumer mobility in Sweden, 1941-1970
Johan Hagberg, Daniel Normark
Journal of Historical Research in Marketing, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 41 - 50 av 99

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2018-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?