Till sidans topp

Sidansvarig: Växeln
Sidan uppdaterades: 2018-11-25 19:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Marléne Johansson - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Marléne Johansson

Professor

Marléne Johansson
Professor
Akademisk grad: Docent,
marlene.johansson@hdk.gu.se
031-786 4213

Postadress: Box 131, 40530 Göteborg
Besöksadress: Kristinelundsgatan 6-8 , 41137 Göteborg
Arbetsuppgifter: slöjd, forskning


Pedagogik vid HDK-Valand - Högskolan för konst och design (Mer information)
Box 131
405 30 Göteborg
www.hdk-valand.gu.se
info@hdk-valand.gu.se
031-786 10 00
Besöksadress: Kristinelundsgatan 6-8 , Göteborg

Om Marléne Johansson

Marléne Johansson, fil.dr., Professor

(se även intervju på Youtube https://youtu.be/eZPViKsXnb4 )

 

Professor i Slöjd,  Göteborgs universitet, GU, Sverige, (100%) (Adjunkt och Lektor: 1982, 1983, 1984, 1990/1991–2008, sept; Docent i Slöjd, GU: 2008 sept.–2013 febr; Professor i slöjd, GU: 2013 febr.–tills vidare).
Professor i Formgivning, kunst- og håndverksdidaktikk, Universitetet i Sørøst-Norge, USN, Norge, (6,5 år, 2011 aug.–2017 dec., 40% parallellt med GU).
Professor i Slöjdpedagogik, Åbo Akademi, ÅA, Finland, (9,5 år, 2007 jan.–2016 april, 60%–20% parallellt med GU). (Forskningsledare i Slöjdpedagogik, ÅA: 2007 jan.–2008 juni; Docent i Slöjdpedagogik med inriktning interaktion och lärande, ÅA: 2008 juni–2012 aug; Professor i Slöjdpedagogik, ÅA: 2012 aug.–2016 april).

Forskningsintresse
Lärande, interaktion och multimodalitet – från idé, material och med hjälp av olika redskap och resurser – vid tillverkning av fysiska artefakter i slöjdrelaterade verksamheter såväl i skola som i miljöer utanför skolan.

Anställning
Göteborgs universitet, GU, Sverige, Högskolan för design och konsthantverk, HDK, Slöjdlärarutbildningen. Anställd 1982, 1983, 1984, 1990/91, 1991– anställd 100% tillsvidare, som Professor i slöjd. (parallellt med GU-arbetet deltid tj.led. för arbete i Finland 2007–2016 resp. Norge 2011–2017). 

Tidigare anställningar
2011 aug. – 2017 dec. Universitetet i Sørøst-Norge, USN, Institutt for Estetiske fag, Norge (40% parallellt med GU).

2007 jan. – 2016 april. Åbo Akademi, ÅA, Pedagogiska fakulteten, Finland (20-60% parallellt med GU).

1982, 1983, 1984, 1990/91, 1991– anställd 100% tillsvidare på GU, tidigare som Universitetsadjunkt/Universitetslektor/Docent, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet. Från och med 1 juli 2011 är anställningen överflyttad till HDK.

1975–1990. Textillärare i grundskolan.

Utbildningsbakgrund
2003 jan. Filosofie doktorsexamen, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet. Avhandlingstitel: Slöjdpraktik i skolan – hand, tanke, kommunikation och andra medierande redskap (Johansson, 2002). (Handledare: prof. Roger Säljö)

1995–1993. Filosofie magisterexamen, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet. (Handledare: Roger Säljö)

1982–1976. Filosofie kandidatexamen i Pedagogik (4 terminer pedagogik och 2 terminer psykologi), Göteborgs universitet.

1975–1972. Textillärarexamen, (1+3 år), Göteborgs universitet.

Handledda doktorsavhandlingar, (11+4)
Disputerade (11 st). Pågående (4 st).
– Huvudhandledare
, f.o.m. sept.2020, Lotta Hermansson (Sverige), HDK-Valand, GU.
Huvudhandledare, pågående, Linda-Marie Häger (Sverige), HDK-Valand, GU.
Huvudhandledare, pågående, Emma Gyllerfelt (Sverige), HDK, GU.
Huvudhandledare, pågående, Joakim Andersson (Sverige), HDK, GU.
Huvudhandledare, 2016 april. Bjørg Tronshart (Norge), ÅA. Utstillingens retorikk. Et bidrag til en retorisk didaktikk for kunst og håndverk.
Huvudhandledare, 2015 april. Kari Carlsen (Norge), ÅA. Forming i barnehagen i lys av Reggio Emilias atelierkultur.
Bihandledare, 2015 mars. Janne Elo (Finland), ÅA. Företagsamhet i skola och utbildning. Lärares tankar om förutsättningarna att nå målen i temaområdet Deltagande, demokrati och entreprenörskap.
Huvudhandledare, 2015 april. Åsta Rimstad (Norge), UiT. Teikn- og meiningsskaping i studentars arbeid med installasjonar.
Huvudhandledare, 2014 jan. Juha Hartvik (Finland), ÅA. Det planlagda och det som visar sig. Klasslärarstuderandes syn på undervisning i teknisk slöjd.
Huvudhandledare, 2013 mars. Torunn Dagsland (Norge), ÅA. Eleven som aktør i dialog med kunst.Ungdoms erfaring med kunstundervisningens innhold og metode i faget kunst og håndverk i norsk grunnskole.
Huvudhandledare, 2012 dec. Marie Koch (Danmark), ÅA. ”Jeg strikker, altså er jeg!” Læring og identitet i uformelle læringsrum.
Huvudhandledare, 2012 maj. Mari Rorgemoen (Norge), ÅA. Mellom tradition og spel. Didaktikk for tekstil folkekunst.
Huvudhandledare, 2012 mars. Sie von Gegerfelt Kronberg (Sverige), ÅA. Vilja, självtillit och ansvar. Kunskapens konstruktion i skapande processer.
Bihandledare, 2010 april. Peter Hasselskog (Sverige), GU. Slöjdlärares förhållningssätt i undervisningen.
Bihandledare, 2009 sept. Barbro Sjöberg (Finland), ÅA. Med formgivning i fokus – en studie om holistisk slöjd i lärarutbildningen.

Opponent (7 st), Betygsnämnd (4 st), Diskutand/Slutgranskare (6 st), för doktors- och lic.-avhandlingar
– Opponent, 2020 maj. vid Lisa Monica Fälling Andersens doktorsdisputation: Fra sløjd og håndarbejde til håndværk og design. En kulturanalytisk, didaktisk og materiel undersøgelse af etablerings- og forandringsprocesser i fag og fagdidaktik. DPU, Danmarks institut for pædagogik og uddannelse, Aarhus Universitet, Danmark.
– Opponent, 2019 nov. vid PauliinaMaapalos doktorsdisputation: Øyeblikksbilder fra trearbeidspraksiser. Didaktiske og relasjonelle mulighetsrom for arbeid i materialet tre i kunst- og håndverksfaget. NTNU, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Trondheim, Norge.
– Slutgranskare, 2019 juni. av Lisa Monica Fälling Andersens manus inför doktorsexamen: Fra sløjd og håndarbejde til håndværk og design. En materiel kultur-, fagdidaktisk og genealogisk undersøgelse af etablering, kontinuitet og forandring i fag og fagdidaktisk praksis ud fra en strukturelt kulturanalytisk ramme. DPU, Danmarks institut for pædagogikog uddannelse, Aarhus Universitet, Danmark.
– Slutgranskare, 2018 okt. av Astrid Heimers manus inför doktorsexamen: Å gripe form for å begripe form. USN, Universitetet i Sørøst-Norge, Norge.
– Opponent, 2017 febr. vid Åsa Jeanssons doktorsdisputation: Vad, hur och varför i slöjdämnet. Textillärares uppfattningar om innehåll och undervisning i relation till kursplanen. Umeå universitet.
– Opponent, 2016 okt. vid Jenny Frohagens lic-disputation: Såga rakt och tillverka uttryck. En studie av hantverkskunnandet i slöjdämnet. Stockholms universitet.
– Betygsnämnd, 2016 sept. vid Camilla Gåfvels doktorsdisputation: Skolad blick på blommor. Formandet av yrkeskunnande i floristutbildning. Stockholms universitet.
– Opponent, 2015 mars. vid Stina Westerlunds doktorsdisputation: Lust och olust – Elevers erfarenheter i textilslöjd. Umeå universitet.
– Diskutand, slutseminarium, 2015 sept. vid Anniken Randers-Persons slutseminarium inör doktorsexamen: Læringsrom i Kunst og Håndverk mellom muligheter, mestring og meningsskaping – En fagdidaktisk klassromsstudie av designorienterte oppgaveperioder. Universitetet i Oslo, Norge.
– Diskutand, slutseminarium, 2014 jan. vid Tina Kullenbergs slutseminarium inför doktorsexamen: Signing and Singing – Children in teaching dialogues. CUL:s forskarskola, Göteborgs universitet.
– Betygsnämnd, 2012 nov. vid Pia Sjöbloms doktorsdisputation: Naturen och jag. En studie av gymnasiestuderandes förhållande till naturen ur ett miljöpedagogiskt perspektiv. Åbo Akademi, Finland.
– Betygsnämnd, 2011 okt. vid Esko Mäkeläs doktorsdisputation: Slöjd som berättelse om skolungdom och estetiska perspektiv. Umeå universitet.
– Slutgranskare, 2010 aug. av Salla Venäläinens manus inför doktorsexamen: Interaction in the multicultural classroom: Towards culturally sensitive home economics education. Helsingfors universitet, Finland.
– Betygsnämnd, 2010 maj. vid Hillevi Prells doktorsdisputation: Promoting dietary change. Intervening in school and recognizing health messeages in commercials. Göteborgs universitet.
– Slutgranskare, 2007 aug. av Eva Ahlskog-Björkmans manus inför doktorsexamen: Textilt skapande som etisk-estetisk transformation. En studie av medierat lärande i vårdutbildningen. Åbo Akademi, Finland.
– Opponent, 2006 dec. vid Marte Gulliksens doktorsdisputation: Constructing a formbild – An inquiry into the dynamical and hierarchical aspects of the hermeneutical filters controlling the formbild construction in design education situations. Arkitektur- och designhögskolan i Oslo, Norge.
– Opponent, 2005 april. vid Bent Illums doktorsdisputation: Det manuelle håndvaerksmaessige og learning – processens dialog. Danmarks Pedagogiska universitet, DPU, Köpenhamn, Danmark.

Vetenskapliga förtroende- och expertuppdrag
Sverige:
2019– Medsökande Vetenskapsrådet, VR, Nationell forskarskola i Bildpedagogik och Slöjdpedagogik, FoBoS, HDK, GU.
2017–2020. Oredlighetsrådet, GU.
2016–2019. CUL:s forskarskolas vetenskapliga råd, GU.
2013– Examinator och Huvudhandledare, inför doktors- och lic.-examen, Konstnärliga fakulteten, GU.
2012– Forskningsrådet, HDK, HDK-Valand, GU.
2012–2014. Ämnesföreträdare för institutionskollegiet Materiell och visuell kultur, VMK, vid HDK, GU.
2016. Vetenskapligt råd i VR-projektet ”Undervisning och lärande av praktisk kunskap” Uppsala universitet.
2010–2011. Expertuppdrag för universitets och högskolors ansökningar om examensrätter för lärarutbildningar, Högskoleverket.
2007–2011. Lärarförslagsberedningen, Utbildningsvetenskaplig fakultet, GU, inför tillsättning av professors-, docent- och lektorsanställningar.
2006–2011. Ämnesansvarig för slöjdämnet i Skolverkets uppdragsutbildning med IT-baserade fördjupningskurser på avancerad/magisternivå ”Kunskapssyn och bedömning, ämnesdidaktisk fördjupning i slöjd”.
2005–2010. Projektansvarig för delprojekt 3, i VR-projektet ”Kommunikation och lärande i slöjdpraktiker” (MJ medsökande för forskningsprojektet).
2003–2007. Projektledare för slöjdämnet i Skolverkets nationella projekt med utvärdering av den svenska grundskolan, NU-03.
1992–1996. Projektmedverkan i Skolverkets nationella utvärdering av slöjdämnet i den svenska grundskolan, NU-92.
1982, 1984, 1991–2011. Examinator, handledare och kursanvarig för lärarprogrammets specialarbeten, examensarbeten och magisteruppsatser, GU.
1982, 1984– 2011. Kursansvarig, kurser inom lärarprogrammen för slöjd, GU.

Finland:
2008–2015. Vetenskaplig ledare för Slöjdpedagogiskt resurscentra/forskarskola med nordiska doktorander, Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi, ÅA, Vasa.
2008–2015. Kursansvarig för forskarutbildningskurs i Slöjdpedagogik, Pedagogiska fakulteten, ÅA.
2010–2015. Styrgruppen för doktorandprogrammet vid Pedagogiska fakulteten, ÅA.
2010–2015. Ledamot i RFU, Rådet för forskning och utveckling, Pedagogiska fakulteten, ÅA.
2010–2015. Ämnesansvarig och examinator, Slöjdpedagogik, grund-, avancerad och forskarnivå, ÅA.
2010–2014. Ordförande i ledningsgruppen för slöjdlärarutbildningarna, Pedagogiska fakulteten, ÅA.

Norge:
2014–2017. EMAL, Embodied, Making and Learning, forskargrupp. Høgskolen i Sørøst-Norge, HSN.
2011–2017. Handlednings- och forskningsuppdrag, HSN.
2011–2017. Mastersprogram i formgivning, kunst og håndverk: pedagogik/didaktik, masteruppsatser, HSN.

Danmark:
2014. Bedömare för utbildningsprogram, Danmarks akkriditeringsinstitution, Danmarks utdannings- och forskningsministerium.
2010–2011. Expertmedverkan i forskningsprojektet ”Håndværk og design”, Didaktik – Materiel kultur, Institut for uddannelse og pædagogik, Danmarks pedagogiska universitet, DPU, Aarhus universitet.
2005–2017. Censor vid Didaktik – Materiel kultur, DPU.

Övriga uppdrag i Sverige och Norden
2005– Sakkunnig vid olika lärosäten i Sverige och i Norden inför universitetsanställningar.
2008– Refereegranskare och redaktionsrådsmedlem för vetenskapliga journaler.
1995– Ordförande för redaktionsrådet och tematisk redaktör för den nordiska journalen Techne serien.
1990–2012. Presidieledamot för Sverige i den nordiska organisationen NordFo, Nordiskt forum för Forskning inom utbildning i slöjd.
 

Senaste publikationer

Materiella och immateriella resurser – hållbar utveckling i och genom slöjd
Marléne Johansson
Nordic Studies in Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Samtal och meningsskapande i slöjdklassrum
Joakim Andersson, Peter Hasselskog, Marléne Johansson
Samtal och meningsskapande i slöjdklassrum (Skolverkets lärportal. Modul: Muntlig kommunikation. Perspektiv på muntlig kommunikation) , Stockholm, Skolverket, Övrigt 2019
Övrigt

Flerspråkighet och de samlade språkliga resurserna (ämnesspecifik text: Slöjd, del 1)
Johanna Karlsson, Emma Gyllerfelt, Marléne Johansson
Skolverkets lärportal. Modul: Språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning för nyanlända elever den första tiden. Del 1, 1-10, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Nyanlända elever och bedömning i en språk- och kunskapsutvecklande undervisning (ämnesspecifik text: Slöjd, del 6)
Johanna Karlsson, Emma Gyllerfelt, Marléne Johansson
Skolverkets läsportal. Modul: Språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning för nyanlända elever den första tiden. Del 6, 1-7, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Nuläge och framåtblickar 2018 ‒ om undervisning och forskning inom det nordiska slöjdfältet
Marléne Johansson
Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A, Special / temanummer av tidskrift 2018
Special / temanummer av tidskrift

Introduktion: Nuläge och framåtblickar 2018 ‒ om undervisning och forskning inom det nordiska slöjdfältet
Marléne Johansson
Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Doktorsavhandlingar inom det nordiska slöjdfältet
Marléne Johansson
Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Multimodala resurser för lärande
Christina Campopiano, Peter Hasselskog, Marléne Johansson
Skolverkets modul ”Från vardagsspråk till ämnesspråk, del 8” i Läs & skrivportalen, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

Learning situations in Sloyd ‒ to become more handy, dexterous and skilful
Joakim Andersson, Marléne Johansson
Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Händig, skicklig och konstfärdig – slöjdkunnande i interaktion
Joakim Andersson, Marléne Johansson
Forskning om undervisning och lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 89

2019

Materiella och immateriella resurser – hållbar utveckling i och genom slöjd
Marléne Johansson
Nordic Studies in Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Samtal och meningsskapande i slöjdklassrum
Joakim Andersson, Peter Hasselskog, Marléne Johansson
Samtal och meningsskapande i slöjdklassrum (Skolverkets lärportal. Modul: Muntlig kommunikation. Perspektiv på muntlig kommunikation) , Stockholm, Skolverket, Övrigt 2019
Övrigt

2018

Flerspråkighet och de samlade språkliga resurserna (ämnesspecifik text: Slöjd, del 1)
Johanna Karlsson, Emma Gyllerfelt, Marléne Johansson
Skolverkets lärportal. Modul: Språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning för nyanlända elever den första tiden. Del 1, 1-10, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Nyanlända elever och bedömning i en språk- och kunskapsutvecklande undervisning (ämnesspecifik text: Slöjd, del 6)
Johanna Karlsson, Emma Gyllerfelt, Marléne Johansson
Skolverkets läsportal. Modul: Språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning för nyanlända elever den första tiden. Del 6, 1-7, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Nuläge och framåtblickar 2018 ‒ om undervisning och forskning inom det nordiska slöjdfältet
Marléne Johansson
Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A, Special / temanummer av tidskrift 2018
Special / temanummer av tidskrift

Introduktion: Nuläge och framåtblickar 2018 ‒ om undervisning och forskning inom det nordiska slöjdfältet
Marléne Johansson
Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Doktorsavhandlingar inom det nordiska slöjdfältet
Marléne Johansson
Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2017

Multimodala resurser för lärande
Christina Campopiano, Peter Hasselskog, Marléne Johansson
Skolverkets modul ”Från vardagsspråk till ämnesspråk, del 8” i Läs & skrivportalen, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

Learning situations in Sloyd ‒ to become more handy, dexterous and skilful
Joakim Andersson, Marléne Johansson
Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Händig, skicklig och konstfärdig – slöjdkunnande i interaktion
Joakim Andersson, Marléne Johansson
Forskning om undervisning och lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 89

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2018-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?