Kursplan

Inkluderande och exkluderande geografier

Kurs
KGG214
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU2023/148
Ikraftträdandedatum
2025-01-20
Beslutsdatum
2023-11-08
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för ekonomi och samhälle 

Kursens moduler

Moment 1, 2,5 Högskolepoäng
Moment 2, 2,5 Högskolepoäng
Moment 3, 2,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges både som fristående kurs och inom program. Kursen är en obligatorisk kurs inom Samhällsanalysprogram i ekonomisk historia och kulturgeografi (S1SAP), och Samhällsvetenskapligt miljövetarprogram (S1SMI). Kursen är en fortsättningskurs i kulturgeografi och är obligatorisk för examen. Kursen kan ingå i följande program: 1) Samhällsvetenskapligt miljövetarprogram (S1SMI) och 2) Samhällsanalysprogram i ekonomisk historia och kulturgeografi (S1SAP)

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs minst 22,5 hp kulturgeografi eller motsvarande.

Innehåll

Kursen syftar till att introducera begrepp teorier, och perspektiv som beskriver och analyserar processer med rumslig anknytning som leder till inkludering respektive exkludering av olika platser och samhällsgrupper. Bebyggda miljöer utgör arenor for processer som på olika geografiska skalor verkar för både innanförskap och utanförskap: från mikroskalan genom utestängande av hemlösa från lutande sittbänkar på en tågstation, till regionala skalor genom diskurser och fördelningspolitik kring i olika omfattning tät- och glesbebyggda områden. Kursen fördjupar sig i ett urval av processer och yttringar - såsom segregation, gentrifiering och urbana normer - genom att belysa bakomliggande materiella drivkrafter och diskurser, analys av exempel från olika kontexter, samt planeringsmässiga förhållningssätt

Mål

Kunskap och förståelse

1. Med hjälp av centrala begrepp och teorier, förklara hur processer med rumslig anknytning på olika geografiska skalor kan verka inkluderande/exkluderande för olika platser och samhällsgrupper.

Färdighet och förmåga

2. Med stöd i teoretiska resonemang från kurslitteraturen, analysera och problematisera hur bebyggelse, infrastruktur, och samhällsplanering i mer generell bemärkelse, kan verka inkluderande, respektive exkluderande, för olika platser och samhällsgrupper.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

3. Kritiskt reflektera över olika förståelser för att beskriva och förklara en och samma rumsliga inkluderande/exkluderande process eller yttring, exempelvis segregation.

4. Kritiskt värdera konsekvenser av inkluderande/exkluderande rumsliga processer eller yttringar.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsfokuserad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning. Detta innehåll utgör även kursens huvudsakliga fokus.

Former för undervisning

Läraraktiviteter på kursen är föreläsningar, litteraturstudier och seminarier/workshops.

Examinationsformer

Kursens lärandemål examineras genom ett flertal skriftliga, individuella inlämningar. Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§). Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform. I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F). För att erhålla ett godkänt betyg (A-E) på kursen krävs ett godkänt resultat på samtliga examinerande moment. Betyget på kursen som helhet vägs samman av resultatet på de examinerande momenten och sätts i förhållande till fastställd betygsskala.

Kursvärdering

Kursvärdering genomförs i slutet av kursen. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Jämlikhetsaspekten beaktas i innehåll, litteratur och utvärderingen. Internationella förhållanden beaktas i innehåll och litteratur. I kursen används en digital lärplattform. Därför krävs tillgång till dator och internet. För åtkomst till kurslitteraturen krävs tillgång till GU-kort/Bibliotekskort