Kursplan

Omvårdnadens teori och praktik

Nursing theory and practice

Kurs
OM4280
Grundnivå
16,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/13
Ikraftträdandedatum
2025-01-20
Beslutsdatum
2024-08-29
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Kursens moduler

Muntlig tentamen tillämpad kommunikation, 2,5 Högskolepoäng
Salstentamen bedömning och åtgärd inom omvårdnad, 4 Högskolepoäng
Demonstration av metoder i omvårdnad, 1,5 Högskolepoäng
Simulering, 0,5 Högskolepoäng
S-HLR Vuxen, 0,5 Högskolepoäng
Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som en obligatorisk kurs i Sjuksköterskeprogrammet,180 högskolepoäng.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkända resultat i samtliga kurser från termin 1,

motsvarande 30 högskolepoäng, i Sjuksköterskeprogrammet, 180 högskolepoäng.

Förkunskapskravet ska vara uppfyllt senast 6 veckor innan föregående termins slut.

Innehåll

Begrepp inom omvårdnad
Patientens upplevelse av symtom och ohälsa samt dess konsekvenser i dagligt liv
Symtom och tecken på ohälsa
Kommunikation inom vård
Omvårdnadsprocess
Riskbedömning, omvårdnadsplanering och dokumentation
Omvårdnadsbedömning och åtgärder vid symtom och tecken på ohälsa 
Etiska dilemman i omvårdnad
Patientsäkerhet
Patienters och närståendes delaktighet i omvårdnad Personcentrerad omvårdnad
Läkemedelshantering
Metoder i omvårdnad inklusive S-HLR och simulering
Sociokulturella faktorer i relation till kommunikation

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

 Kunskap och förståelse

  • förklara omvårdnadsbegrepp

  • beskriva hur symtom och tecken på ohälsa kan identifieras, bedömas, åtgärdas och utvärderas

  • beskriva betydelsen av dialog och patientens berättelse

    Färdigheter och förmåga

  • tillämpa och dokumentera omvårdnadsprocessens alla steg

  • tillämpa omvårdnadsbegrepp i relation till patientens symtom och upplevelse av ohälsa och dess konsekvenser i dagliga liv

  • utöva professionell kommunikation med patient och närstående

  • Tillämpa basala hygienrutiner och aseptisk teknik vid medicintekniska metoder och tekniker.

  • tillämpa tekniker och metoder inom omvårdnad

  • tillämpa läkemedelshantering

    Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över sjuksköterskans etiska, moraliska och juridiska ansvar i teori och praktik

  • reflektera över kommunikationens betydelse för det personliga och professionella mötet med patient och närstående

  • reflektera över hur sociokulturella faktorer kan påverka kommunikationen inom omvårdnad

  • reflektera över hållbar utveckling i relation till läkemedelshantering

  • reflektera utifrån erfarenheter från VFU samt samband mellan teori och praktik

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisning sker i form av:

föreläsningar
färdighetsträning
verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
seminarier
självstudier
inläsning av litteratur
workshop
dramapedagogik
arbete i grupp

Examinationsformer

Examination sker i form av:

Individuell salstentamen bedömning och åtgärd inom omvårdnad (4 hp),

Muntlig tentamen i grupp tillämpad kommunikation samt dramapedagogik (2,5 hp),*

Demonstration av metoder i omvårdnad (1,5 hp),

Simulering (0,5 hp),

S - HLR vuxen (0,5 hp),

Individuell bedömning av verksamhetsförlagd utbildning utifrån fastställt underlag samt reflektioner i grupp utifrån VFU (7,5 hp). *

* Examinationer märkta med * kan kompletteras skriftligt.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).

Antalet examinationstillfällen vid verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är begränsade till två.

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

Antal examinationstillfällen på demonstration av metoder i omvårdnad är begränsade till fem tillfällen.

Ingen ledighet beviljas under VFU. Om studenten själv avbryter sin VFU betraktas detta som en underkänd placering. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att patienternas förtroende riskerar att skadas. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Student som underkänts i den praktiska delen (VFU) har möjlighet att genomgå kursen ytterligare en gång.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Kursvärdering sker skriftligt samt muntligt i dialog med studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning.

För krav gällande klädsel och hygien hänvisas till Vårdhandboken/klädregler http://www.vardhandboken.se/Texter/Basala-hygienrutiner-och-kladregler/Oversikt/

Vid verksamhetsförlagd utbildning kan placering ske utanför Göteborg vilket kan medföra kostnader för studenten.