Utbildningsplan

Speciallärarutbildning med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling. Ingår i Lärarlyftet

Program
L2SLL
90 högskolepoäng (hp)

Om utbildningsplanen

Giltig fr.o.m.
Vårtermin 2025
Diarienummer
GU 2024/1382
Ikraftträdandedatum
2024-09-01
Beslutsdatum
2024-06-10
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Utbildningsvetenskapliga fakultetsstyrelsen
Startar på grundnivå och slutar på avancerad nivå
Nej

Inriktningar

Syfte

Syftet med Speciallärarutbildning med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling. Ingår i Lärarlyftet vid Göteborgs universitet är att utbilda speciallärare med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling.

Profil 

Utbildningen av speciallärare vid Göteborgs universitet tar sin utgångspunkt i ett interaktionistiskt perspektiv, vilket också är i överensstämmelse med de svenska lagar och internationella konventioner och överenskommelser som Sverige ratificerat (FN-konventionen om Mänskliga rättigheter, FN-konventionen om Barnets rättigheter, Salamancadeklarationen samt WHO:s International Classification of Functioning, Disability and Health).

Specialpedagogisk verksamhet kännetecknas såväl historiskt som i nutid av olika värderingar, ideologier och forskningstraditioner. Man kan grovt indela dessa i tre olika perspektiv: ett individperspektiv, ett samhällsperspektiv och ett interaktionistiskt perspektiv. Vilken ideologi som dominerat har varierat med tiden. Individperspektivet tar sin utgångspunkt i enskilda individer och deras svårigheter och fokus riktas mot funktionsnedsättningar, orsaker, diagnoser och anpassning. I motsats till detta kan samhällsperspektivet förstås som att funktionsnedsättning i hög grad är en social konstruktion medan det interaktionistiska perspektivet utgår från att de två förstnämnda perspektiven samspelar i pedagogiska sammanhang. Det kan förstås som att individspecifika faktorer har betydelse men att den sociala konstruktionen samtidigt utgör ett ramverk, vilket innebär att man i pedagogiska sammanhang ska ta hänsyn till såväl individens förutsättningar som den sociala kontext hen är en del av.

Behörighetskrav

Den sökande ska ha en sådan lärarexamen eller förskollärarexamen som enligt behörighetsförordningen utgör grund för avsedd behörighet.

Därutöver krävs antingen att den sökande har en lärarexamen som är avsedd för undervisning i ämnet svenska, eller att den sökande genom sin examen fått behörighet att undervisa i svenska.

Om den sökandens examen inte är avsedd för undervisning i svenska krävs att läraren blivit behörig att undervisa i ämnet genom högskoleutbildning eller, utan att ha blivit behörig i ämnet, har kompletterande högskolestudier om minst 22,5 hp i ämnet svenska, eller inom kunskapsområdet språk-, skriv- och läsutveckling.

Det krävs också att den sökande har anställning inom skolväsendet. Detta styrks genom blanketten ”Huvudmannens godkännande”

Examen och huvudområde

Utbildningen leder till Speciallärarexamen med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling (Postgraduate Diploma in Special Needs Training with specialisation in Development of Language, Writing and Reading).

Studenten ansöker själv om examensbevis efter avslutade studier.

Av examensbeviset ska det anges för vilken eller vilka verksamheter utbildningen är avsedd, vilket anges som ”avsedd för sådan pedagogisk verksamhet där läraren är behörig att undervisa”. Verksamhetens engelska benämning är” intended for special needs training activities where the teacher has qualification”.


Där ska också utbildningens specialisering anges, inklusive engelsk benämning:

specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling (specialisation in Development of Language, Writing and Reading)

För en ämnesspecialisering blir läraren behörig att arbeta med undervisning som avser särskilt stöd inom ämnet i de skolformer som tidigare lärarexamen omfattar.

Utbildningen kan, förutom att leda till speciallärarexamen, även prövas att i varje enskilt fall svara mot en magisterexamen. Dessutom ger utbildningen behörighet att söka till utbildning på forskarnivå

Innehåll

Innehållet behandlar olika perspektiv och teorier på stödjande och utvecklande arbete för barn och elever i komplicerade inlärningssituationer inom språk-, skriv-, läs- eller utveckling i olika pedagogiska verksamheter. I detta sammanhang belyses olika aspekter som har betydelse för individers lärande och delaktighet. Aspekterna kan vara socioemotionella, kognitiva, fysiska och kommunikativa, liksom sociokulturella, didaktiska, samhälls- och organisationsaspekter samt demokrati- och likvärdighetsaspekter. Här inbegrips neuropsykiatriska svårigheter.

Grundutbildningen bildar bas för vilka verksamheterna kan vara. Vidare belyses specialpedagogikens funktion i ett utbildningsperspektiv, såväl historiskt som nutida i både nationella och internationella sammanhang, liksom betydelsen av samverkan med avseende på individers utveckling och lärande. Innehåll om samtalets betydelse och rådgivande funktion för barns och elevers lärande är ett av flera väsentliga områden i utbildningen. Samtalets funktion inkluderar även andra yrkesprofessionella samt vårdnadshavare. Andra områden som behandlas är pedagogisk differentiering och extra anpassningar. Pedagogiska utredningar och pedagogisk dokumentation, där i synnerhet åtgärdsprogram praktiseras i relation till den valda specialiseringen. Uppföljning och utvärdering samt utveckling av lärmiljöer inom områdena skrivning, läsning eller matematik samt av lärmiljöer för barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning belyses vidare i ett specialpedagogiskt perspektiv. Innehållet behandlas med utgångspunkt i de olika områdenas aktuella och historiska, didaktiska vetenskapliga grund såväl som till specialpedagogisk tvärvetenskapliga grund. Samband relateras även till beprövad erfarenhet och egna behov av ytterligare kunskap i syfte att utveckla den kommande yrkesidentiteten.

Utbildningen innehåller fältstudier, vilket ingår som delar i kurserna. De syftar i huvudsak till att samla empiri och har både undersökande och genomförande karaktär och bearbetas i den högskoleförlagda delen av utbildningen.

Upplägg

Speciallärarprogrammet ges på avancerad nivå med distansinslag. Utbildningen omfattar två olika men relaterade studieområden:

  • studier dels inom det specialpedagogiska kunskapsområdet, dels inom specialiseringen
  • fältstudier

Student ska följa studiegången i den ordning som studiegången föreskriver. Samtliga kurser i programmet är obligatoriska och läses enligt ordningen nedan.

Studiegång

  1. Specialpedagogik - lärande i ett samhällsperspektiv, 15 hp
  2. Specialpedagogik - samverkan och individers utveckling, 15 hp
  3. Specialpedagogik - teoretiska perspektiv på läs- och skrivutveckling och läs- och skrivsvårigheter, 15 hp
  4. Läs- och skrivutveckling hos elever i behov av särskilda utbildningsinsatser, 15 hp
  5. Specialpedagogik Vetenskapsteori och metod, 15 hp
  6. Examensarbete inom Speciallärarprogrammet med ämnesspecialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling, 15 hp

Mål

Kunskap och förståelse 

För speciallärarexamen ska studenten

  • visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som speciallärare för barn och elever i behov av särskilt stöd.
  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
  • visa kunskap om barn och elever i behov av särskilt stöd i ett historiskt perspektiv,
  • visa kunskap om funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter,
  • visa fördjupad kunskap om barns och elevers språk- och begreppsutveckling och stimulans av denna,
  • visa fördjupad kunskap om bedömningsfrågor och betygssättning
  • visa fördjupad kunskap om barns och elevers utveckling och lärande och
  • visa kunskap om utveckling och lärande hos barn och elever med funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter, samt fördjupad kunskap om barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling.

Färdighet och förmåga

För speciallärarexamen ska studenten

  • visa förmåga att kritiskt och självständigt ta initiativ till, analysera och medverka i förebyggande arbete och bidra till att undanröja hinder och svårigheter i olika lärmiljöer,
  • visa förmåga att delta i arbetet med att utforma och genomföra åtgärdsprogram för enskilda elever i samverkan med berörda aktörer samt förmåga att stödja barn och elever och utveckla verksamhetens lärmiljöer,
  • visa förmåga att kritiskt granska olika vetenskapliga perspektiv på neuropsykiatriska svårigheter samt tillämpa kunskaper om neuropsykiatriska svårigheter i olika lärmiljöer,
  • visa förmåga att vara en kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling.
  • visa förmåga att självständigt genomföra uppföljning och utvärdering samt leda utveckling av det pedagogiska arbetet med målet att kunna möta behoven hos alla barn och elever,
  • visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt genomföra pedagogiska utredningar och analysera svårigheter för individen i de lärmiljöer där barnet eller eleven får sin undervisning och vistas under förskole- eller skoldagen, och
  • visa fördjupad förmåga till ett individanpassat arbetssätt för barn och elever i behov av särskilt stöd.
  • visa förmåga att kritiskt granska och tillämpa metoder för att bedöma barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För speciallärarexamen ska studenten

  • visa självkännedom och empatisk förmåga,
  • visa förmåga att inom det specialpedagogiska området göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
  • visa förmåga att identifiera etiska aspekter på eget forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa insikt om betydelsen av samarbete och samverkan med andra skolformer och yrkesgrupper, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Övriga föreskrifter

Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.

Betyg

Programmets kurser har tregradig betygsskala (Underkänd, Godkänd och Väl godkänd).

Platsgaranti

Studenter som i normal takt och i den ordning som studiegången föreskriver följer Speciallärarprogrammet har platsgaranti inom programmet. Platsgarantin är generell, vilket innebär att studenten har platsgaranti på obligatoriska kurser inom programmet så länge kursernas förkunskapskrav uppfylls.