Historien om Göteborgs universitet
Göteborgs universitetets historia är inte en, utan snarare ett tiotal olika historier. Men allt började med några visionära göteborgare som drömde om en fri akademi där stadens unga kunde utbilda sig och bidra till att bygga ett gott samhälle.
Idén om att starta en akademi kom från medborgarna själva under slutet av 1800-talet, då några av tidens mest kraftfulla göteborgare använde sitt engagemang för att driva frågan framåt. 1864 lanserades idén i Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning.
1891 grundades Göteborgs högskola med hjälp av stora privata donationer från Fredrik Lundgren, Eduard Magnus, Oscar Ekman samt familjen Carnegie. Göteborgs högskola växte allt eftersom, och kom till slut att bestå av vad vi i dag kallar de filosofiska fakulteterna: humaniora, samhällsvetenskap och delvis naturvetenskap.
Universitetet får sitt namn
1954 fick Göteborgs universitet sitt namn när Göteborgs högskola och Medicinska högskolan (som bildades 1949) slogs samman. År 1967 bildades Odontologiska fakulteten och 1971 blev Handelshögskolan en del av universitetet. I och med 1977 års högskolereform införlivades ett stort antal fristående utbildningsinstitutioner med universitetet, däribland Förvaltningshögskolan, Lärarhögskolan, Journalisthögskolan, Musikhögskolan och Scenskolan. Göteborgs universitet blev därigenom ett av landets största och bredaste lärosäten.
Ett öppet universitet
Redan från starten 1891 fanns tanken på att Göteborgs högskola skulle vara ett "öppet universitet". Samhällsnytta och folkbildning var, och är fortfarande i högsta grad, viktigt för Göteborgs universitet. Sedan starten har universitetet erbjudit offentliga föreläsningar, vilket länge var unikt bland Sveriges universitet.
Det enda vi kan erbjuda är ett fönster som alltid står öppet mot världen. Det fönstret släpper in ett luftdrag som tycks vara hälsosamt för frihetens och upproriskhetens bakterier.
Hjalmar Frisk (1900-1984), rektor vid Göteborgs universitet 1951-1966, i ett tal i samband med studentriksdagen i Göteborg 1958.
Idag finns ett stort utbud av öppna föreläsningar som hålls runt om i staden och universitetet deltar varje år i olika populärvetenskapliga arrangemang. De konstnärliga utbildningarna anordnar under hela året föreställningar och utställningar och universitetets forskare återkommer regelbundet som experter i radio, tv och tidningar.
Öppenheten till det omgivande samhället visar sig idag också genom forskningsprojekt och innovativa utvecklingsprogram med näringslivet och offentlig sektor.
Rektorslängd
Vt 1891 Axel Kock
1891-93 Hjalmar Edgren
1893-99 Johannes Paulson
1899-09 Johan Vising
1909-14 Ludvig Stavenow
1914-31 Otto Sylwan
1931-36 Bernhard Karlgren
1936-46 Curt Weibull
1946-51 Axel Boethius
1951-66 Hjalmar Frisk
1966-72 Bo Eric Ingelmark
1972-82 Georg Lundgren
1982-86 Kjell Härnqvist
1986-92 Jan S. Nilsson
1992-97 Jan Ling
1997-03 Bo Samuelsson
2003-06 Gunnar Svedberg
2006-17 Pam Fredman
2017-23 Eva Wiberg
2023- Malin Broberg
Universitetet idag
Idag är vi ett av Sveriges stora universitet, med 53 000 studenter, åtta fakulteter och 6 500 anställda medarbetare.
Det är självklart att det är möjligt att få en universitetsutbildning här, att fortbilda sig och folkbilda sig, och studenter tar sig hit från världens alla hörn. Det är också självklart att det på Göteborgs universitet utförs forskning av hög internationell standard. Forskning som många gånger leder till innovationer som i sin tur öppnar för nya möjligheter inom allt från skola och vård till näringsliv. Forskningens resultat kommer till nytta på tusen sätt, det utvecklar och förändrar samhället och bidrar till ett bättre liv.
Men vi nöjer oss inte med allt detta. Samma anda, som fick medborgarna i den då relativt lilla staden att tillsammans starta en högskola, inspirerar oss och driver oss framåt. Vi vill vara en kraft att räkna med och spela en ännu större roll – vi vill vara ett universitet för världen.
Vi vill fortsätta framåt och lösa de riktigt svåra frågorna. Vi vill undersöka vetenskapens gränser. Här och nu har vi särskilt stora utmaningar – som hur vi alla kan leva ett hälsosamt liv, hur vi tar hand om vår jord och hur vi bygger hållbara demokratiska samhällen. Vi tar utbildning och våra studenter på största allvar. Vi värdesätter samarbeten som hjälper oss möta dagens och framtidens utmaningar.