#SolidarityWithPolishWomen: Transnationell abortaktivism i Central- och Östeuropa samt Östersjöregionen

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2024 - 2027
Projektägare
Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Finansiär
Foundation of Baltic and East European Studies

Kort beskrivning

Målet med projektet är att undersöka karaktären och dynamiken i den transnationella abortaktivismen, ett fenomen som kan identifieras i det samtida Östeuropa och Östersjöregionen. Transnationell abortmobilisering i regionen har ännu inte undersökts, trots dess teoretiska och sociala betydelse, inte minst med tanke på de senaste begränsningarna av medborgerliga rättigheter och hälsovård för polska kvinnor. Detta forskningsprojekt är den första studien där denna typ av mobilisering analyseras ur ett nationellt, jämförande och transnationellt perspektiv.

Forskningen kommer att bedrivas i Polen, Tjeckien, Tyskland och Sverige och kompletteras med netnografi och en undersökning av karaktären hos globala transnationella abortnätverk. Projektet använder sig av en kvalitativ mixed-methods ansats då individuella intervjuer, observationer (inkl. skuggning) och netnografi kommer att genomföras. Det teoretiska ramverket består av teorier och begrepp som utvecklats inom genusvetenskap och studier av sociala rörelser, och undersökningen är inramad av ett intersektionellt synsätt.

Deltagande forskare:
Katarzyna Wojnicka