Europeiska rörelser för fäders rättigheter: diskurser och politik

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2019 - 2024
Projektägare
Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Finansiär
Vetenskapsrådet

Kort beskrivning

Målet med detta projekt är att undersöka europeiska rörelser för fäders rättigheter och deras diskurser om (o)jämställdhet mellan könen samt metoder för att bekämpa könsbaserad diskriminering.

Projektet bygger på tidigare kvalitativ forskning om polska, svenska och brittiska rörelser för fäders rättigheter och berikas av nya data som samlats in genom flera samhällsvetenskapliga forskningsmetoder. För det första genomfördes kvantitativa undersökningar, inklusive kartläggning av grupper och internetbaserade undersökningar i alla EU/EFTA-länder. För det andra genomfördes djupintervjuer med rörelseaktivister från a) Tyskland och Spanien och b) transnationella organisationer. Projektet kombinerar och bidrar till litteraturen om sociala rörelser, kritiska studier av män och maskuliniteter samt europeiska studier.