Grupp Pierre Åman

Projektägare
Institutionen för biomedicin

Kort beskrivning

Forskning om FET-fusionsonkogener och interaktioner inom FET-SWI/SNF.

Sammanfattning av forskning

Forskningen riktar sig mot uppkomstmekanismer för sarkom, tumörer som uppstår ur skelett, brosk, muskel och andra mjukdelar. En undergrupp av sarkom orsakas av så kallade FET-onkogener och på dessa fokuseras forskningen.

För ytterligare information om vår forskning, se den engelska versionen av sidan.

Forskningsverktyg och resurser

Experimentella system: tumörcellinjer och xenograftmodeller.

Metoder: avancerad mikroskopi samt protein-protein interaktionsstudier genom användandet av rekombinanta proteiner och singelcells genuttrycksanalys.

Experimentella fynd följes upp med studier av mänskliga tumörvävnader.

Nuvarande gruppmedlemmar

Pierre Åman, PhD, Professor
Mikael Kubista, Forskare
Christoffer Vannas, Doktorand
Heba Albatrok, Biträdande forskare

Utvalda publikationer

1. FET family fusion oncoproteins target the SWI/SNF chromatin remodeling complex.
    Lindén M, Thomsen C, Grundevik P, Jonasson E, Andersson D, Runnberg R, Dolatabadi S, Vannas C, Luna Santamarίa M, Fagman H, Ståhlberg A, Åman P. EMBO Rep. (2019) Apr 8. pii: e45766. doi: 10.15252/embr.201845766.

2. Phosphatidylinositol-3-kinase (PI3K)/Akt Signaling is Functionally Essential in Myxoid Liposarcoma.
    Trautmann M, Cyra M, Isfort I, Jeiler B, Kruger A, Grunewald I, Steinestel K, Altvater B, Rossig C, Hafner S, et al. (2019) Molecular cancer therapeutics, 10.1158/1535-7163.MCT-18-0763

3. JAK-STAT signalling controls cancer stem cell properties including chemotherapy resistance in myxoid liposarcoma.
    Dolatabadi S, Jonasson E, Linden M, Fereydouni B, Backsten K, Nilsson M, Martner A, Forootan A, Fagman H, Landberg G, et al. (2019) Int J Cancer, 10.1002/ijc.32123

4. Identification of inhibitors regulating cell proliferation and FUS-DDIT3 expression in myxoid liposarcoma using combined DNA, mRNA, and protein analyses.
    Svec D, Dolatabadi S, Thomsen C, Cordes N, Shannon M, Fitzpatrick P, Landberg G, Aman P, Stahlberg A (2018) Lab Invest 98: 957-967

5. FUS-DDIT3 Fusion Protein-Driven IGF-IR Signaling is a Therapeutic Target in Myxoid Liposarcoma.
    Trautmann M, Menzel J, Bertling C, Cyra M, Isfort I, Steinestel K, Elges S, Grunewald I, Altvater B, Rossig C, et al. (2017) Clin Cancer Res 23: 6227-6238

6. A new GTF2I-BRAF fusion mediating MAPK pathway activation in pilocytic astrocytoma.
    Tomic TT, Olausson J, Wilzen A, Sabel M, Truve K, Sjogren H, Dosa S, Tisell M, Lannering B, Enlund F, et al. (2017) PLoS One 12: e0175638

7. Cell Cycle and Cell Size Dependent Gene Expression Reveals Distinct Subpopulations at Single-Cell Level.
    Dolatabadi S, Candia J, Akrap N, Vannas C, Tesan Tomic T, Losert W, Landberg G, Aman P, Stahlberg A (2017) Front Genet 8:1

8. HSP90 inhibition blocks ERBB3 and RET phosphorylation in myxoid/round cell liposarcoma and causes massive cell death in vitro and in vivo.
    Safavi S, Jarnum S, Vannas C, Udhane S, Jonasson E, Tomic TT, Grundevik P, Fagman H, Hansson M, Kalender Z, et al. (2016) Oncotarget 7: 433-445

9. Establishment and characterization of a new human myxoid liposarcoma cell line (DL-221) with the FUS-DDIT3 translocation.
    de Graaff MA, Yu JS, Beird HC, Ingram DR, Nguyen T, Juehui Liu J, Bolshakov S, Szuhai K, Aman P, Torres KE, et al. (2016) Lab Invest 96: 885-894

10. HR23b expression is a potential predictive biomarker for HDAC inhibitor treatment in mesenchymal tumours and is associated with response to vorinostat.
    Angelika Ihle M, Merkelbach-Bruse S, Hartmann W, Bauer S, Ratner N, Sonobe H, Nishio J, Larsson O, Aman P, Pedeutour F, et al. (2016) J Pathol Clin Res 2: 59-71

Fler publikationer från grupp Pierre Åman på PubMed

Pierre Åman
Foto: Emelie Asplund

Pierre Åman

E-post: Pierre Åman
Telefon: +46 (0)31 786 6732

Besöksadress:
Sahlgrenska Centrum
för Cancerforskning,
Medicinaregatan 1F
413 90 Göteborg

Navigate to video: FET oncogene sarcoma biology and drug development
Video (5:44)
FET oncogene sarcoma biology and drug development

Forskningspresentation

Sammanfattning av pågående forskning om nya behandlingar för patienter diagnostiserade med FET sarkom.

I samarbete med Professor Anders Ståhlberg.

(på engelska).